• Home
  • Nieuws
  • Programma 2022
    • Eerder edities
  • Exposanten
    • Inschrijfformulier exposant ‘Digitaal gebouw van de Toekomst’
    • Informatie deelname “Digitaal Gebouw van de Toekomst”
    • Doelgroep conferentie
  • Bezoekers
  • Locatie
  • Terugblik
    • Foto’s 2015 | 4-11
    • Foto’s 2015 | 5-11
    • Foto’s 2016 | 9-11
    • Foto’s 2016 | 10-11
    • Foto’s 2017
    • Foto’s 2018
    • Foto’s 2019
    • Foto’s 2020
  • Contact
  • Account
    • Login
  • Login
  • Zoeken

Conferentie Digitaal Gebouw van de Toekomst

Utilizing data @ Schiphol

Utilizing data @ Schiphol

02 oktober 2020 door FHI federatie van technologiebranches

Digitale en datagedreven producten en diensten zijn middelen om de waarde voor klantgroepen te verhogen. Om duidelijk te maken waar Schiphol wel en niet in investeert, zijn drie value streams gedefinieerd: customer experience, smart assets & buildings en airport & airline performance. Die drie beïnvloeden elkaar, want als de vliegtuigen vaker op tijd vertrekken heeft dat impact op de ervaring van passagiers. Datzelfde geldt voor middelen als bagagebanden, roltrappen en airco’s: op het moment dat die faciliteiten minder storingen hebben, leidt dat tot een betere beleving bij iedereen die gebruikmaakt van de luchthaven.

Schiphol gebruikt eigen data uit tientallen systemen, van de poortjes waar mensen hun boardingpass moeten scannen tot en met data van maar liefst zeventigduizend sensoren. Al deze databronnen komen samen op één platform. Deze datahub wordt door de luchthaven zelf gebruikt voor de ontwikkeling van nieuwe digitale diensten, maar de data worden ook gedeeld met andere partijen die op hun beurt hun dienstverlening kunnen verbeteren.

Een voorbeeld is de datagedreven schoonmaak van onder meer de toiletten. Er wordt gemeten hoeveel mensen de toiletten bezoeken en er wordt real-time feedback gegenereerd via de smileys. Per maand krijgt Schiphol maar liefst vijfhonderdduizend beoordelingen op die manier. Vroeger maakten de schoonmaakbedrijven volgens vaste schema’s schoon, nu kunnen ze dat doen op basis van data.

Schiphol legt de focus niet op de techniek, maar begint met de persoon die Schiphol wil ondersteunen met deze techniek Wat zijn zijn behoeften? Sluit de technologische innovatie aan bij zijn manier van denken en doen? En neem organisaties mee in wat digitalisering kan betekenen. 

Tijdens de sessie van Erik Felëus, Smart Building Developer bij Schiphol Real Estate komen vragen aan de orde als,  welke strategische keuzes zijn gemaakt t.a.v. data en het data platform. In een inleidende interactieve lezing, gevolgd door een ronde tafel gesprek over de toepassing van data bij Schiphol Real Estate en de gemaakte strategische keuzes wordt antwoord gegeven op deze vragen.

Samen metr de panelleden gaat Erik op onderzoek uit over de toepassing van data en wat houd de panelledenen van deze organisaties bezig? Wat is de aanpak geweest van de panelleden? In deze discussie blijven we weg van visie en ambitie. In deze sessie draait het om de aanpak en de geleerde lessen.

Registreer voor een gratis bezoek aan de conferentie Bits, Bricks & Behaviour 2020.

  • Facebook Facebook
  • Twitter Twitter
  • LinkedIn LinkedIn
LinkedIn
Email: info@fhi.nl
Website: https://fhi.nl

FHI federatie van technologiebranches

FHI heeft als missie het collectief te zijn van technologiebedrijven die in de Nederlandse markt actief zijn als aanbieders van industriële elektronica, gebouwautomatisering, industriële automatisering en laboratorium technologie. Het collectief functioneert als netwerk en richt zich tot externe partijen in het bedrijfsleven en (semi)overheidsinstellingen. Via de collectiviteit kunnen kosten en lasten voor de aangesloten bedrijven worden beperkt en hun kansen op succes in de markt worden vergroot. 

Nieuws

Terugblik conferentie Digitaal Gebouw van de Toekomst

Terugblik conferentie Digitaal Gebouw van de Toekomst

Onder de nieuwe titel Digitaal Gebouw van de Toekomst organiseerde de FHI-branche Gebouw Automatisering in Van der Valk Vianen de jaarlijkse conferentie....

Lees meer

“Plaats de mens altijd centraal bij digitalisering van gebouwen”

“Plaats de mens altijd centraal bij digitalisering van gebouwen”

Hoewel zeker moderne panden vergaand geautomatiseerd kunnen zijn, is er niet altijd goed nagedacht over de interactie met de mens. Terwijl juist...

Lees meer

De mens als sensor

De mens als sensor

Digital twins, virtuele representaties van de echte wereld, worden steeds meer in de gebouwde omgeving toegepast. Bba binnenmilieu wil met zijn ‘zachte...

Lees meer

CONTACT

FHI-GA-NL_FC_kl   Brancheorganisatie Gebouw Automatisering info@fhi.nl | (033) 465 75 07 www.fhi.nl/gebouwautomatisering

FHI Privacy Statement

FHI Disclaimer

Cookies

Copyright © 2023 · Onderdeel van FHI ·