“Een oningevuld ledenprofiel is een gemiste kans en maakt een slechte indruk”

“Een oningevuld ledenprofiel is een gemiste kans en maakt een slechte indruk” Door: FHI federatie van technologiebranches

Digitalisering staat hoog op de agenda van FHI. Sinds begin dit jaar is het ledenprofiel uitgebreid en zijn de mogelijkheden ervan vergroot. Ook vond een aantal events online plaats en was er een grote rol voor webinars. Maar wat vinden de leden van de branche Industriële Elektronica nu eigenlijk zelf van deze ontwikkelingen? Directeur Ludo Zwaan van Gepro is erg te spreken over deze stappen: “Wat ik erg goed vind van FHI is dat zij de digitalisering volledig beginnen te omarmen.”

Door Frank van de Ven

Zwaan staat sinds anderhalf jaar aan het roer van het bedrijf dat is gespecialiseerd in Internet of Things (IoT). Voor zijn komst was het bedrijf al lid van FHI. “Omdat ik niet precies wist of het de moeite waard was om lid te blijven, besloot ik onderzoek te doen”, zegt Zwaan. “Dat was één van de eerste dingen die ik deed in mijn nieuwe rol. Na kennismaking met de directeur van de FHI, Paul Petersen, en wat interne research besloot ik lid te blijven, omdat het erg waardevol is voor ons. Zo zijn de raamovereenkomst en de algemene voorwaarden zeer nuttig. Bij een dispuut met een klant kun je de voorwaarden gebruiken om je te wapenen op juridisch vlak.”

De ondersteunende rol van het FHI bij juridische zaken waardeert Zwaan zeer. “Ongeveer een jaar geleden zijn we begonnen met het opstellen van servicecontracten. Ik heb FHI gebeld voor advies. Ze brachten mij in contact met een branche-aangesloten jurist van LexSigma advocaten waar ik veel aan heb gehad. Deze juridisch adviseur hielp bij het opstellen van de contracten die enerzijds goed dichtgetimmerd zijn en anderzijds onze klanten duidelijkheid bieden wat ze van ons mogen verwachten. Die hulp was erg waardevol en leden kunnen tegen een gereduceerd tarief gebruikmaken van deze dienst.”

Trots
Een ander voordeel van het lidmaatschap is het riante netwerk van de branchevereniging: “Het FHI telt ruim achthonderd leden. Het maakt mij trots om lid te zijn van deze branchevereniging, omdat het aangeeft hoe goed en ver Nederland is op technologisch gebied. Door met elkaar te sparren, kennis te delen en gezamenlijke problemen te bespreken, kom je verder. Zo verbetert de branche.”

De coronapandemie heeft veel veranderd in de manier van werken van bedrijven. Dat geldt ook voor ondernemers die in de branche Industriële Elektronica werkzaam zijn. Zwaan denkt dat FHI daar een mooie rol in speelt en het goede voorbeeld geeft. “FHI heeft de digitalisering volop omarmd. Evenementen vinden online plaats en ook kennisoverdracht gaat gewoon door, zij het in een andere vorm. Zo zijn de webinars over uiteenlopende onderwerpen informatief, enthousiasmerend en prima verzorgd. Per uitzending zie je verbetering. Natuurlijk mis ik de spontane manier van ontmoeten op events, maar gegeven de omstandigheden timmert de FHI goed aan de weg.”

Digitalisering
De toekomst is online. Je kunt je als ondernemer niet veroorloven om online onzichtbaar te zijn, stelt Zwaan: “Je website is je visitekaartje. Wij hebben recentelijk onze webstek vernieuwd en ervoor gezorgd dat onze content aan onder andere aan de SEO-richtlijnen voldoet. Om het niet een alleen een statische etalage te laten zijn delen we persoonlijke verhalen over onze werknemers, maar ook voor technische artikelen over IoT kun je bij ons terecht. De vernieuwing van onze website werpt zijn vruchten af, omdat we daardoor nieuwe klanten hebben gekregen.”

FHI scoort hoog in de rankings van Google en wil dat de leden daar ook van profiteren. Daarom is het uitgebreide ledenprofiel verbeterd, zodat bedrijven ook via de website van de branchevereniging sneller vindbaar zijn. Een mooie stap, stelt Zwaan: “De komst van het ledenprofiel juich ik zeker toe. Het plaatsen van content is erg eenvoudig en gaat snel. Wij gebruiken deze service ook, al doen we het nog te weinig.”

Hulp
Voor Gepro is het digitale tijdperk hun businessmodel. Het bedrijf heeft de digitalisering volledig omarmd. Niet alle leden van het FHI zijn zo ver merkt Zwaan. Wat zou hij tegen de twijfelaars willen zeggen om hen over de streep te trekken? “Ik merk dat er een aantal leden is die de digitalisering nog een beetje spannend vind. Online klantcontact is nieuw voor hen. Zij zijn meer gewend om via beursbezoeken nieuwe klanten aan te trekken. Ik ben ook een groot voorstander van persoonlijk contact, maar in deze tijd kun je niet om online heen. Als je ietwat huiverig bent om je eerste stappen op digitaal vlak te zetten, raad ik aan om de hulp van FHI in te schakelen. Zij kunnen je goed advies geven en op weg helpen.”

Brand explorer Dimphy van Heusden helpt namens het FHI bij het uitbouwen van brands van de leden “Zij kan helpen om je online zichtbaarheid te vergroten”, verduidelijkt de directeur. “Daarnaast bestaat er sinds kort ook de contentservice. Een redacteur helpt namens het FHI bij contentcreatie. Ook deze dienstverlening is exclusief voor leden tegen een gereduceerd tarief in te schakelen. De contentservice kan content voor de eigen website maken, maar ook voor materiaal op het ledenprofiel zorgen. Het is hoe dan belangrijk dat je online vindbaar bent. Neem de tijd voor je website en vul het ledenprofiel in. Plaats je logo en deel nieuws. Dat kost een beetje tijd, maar maakt wel een groot verschil. Het staat zo amateuristisch een leeg ledenprofiel op de website van FHI.”