Wie is wie bij FHI? Redacteur Frank van de Ven: "Content is niet iets dat je ‘erbij’ moet doen"

Wie is wie bij FHI? Redacteur Frank van de Ven: Door: FHI federatie van technologiebranches

Digitalisering staat hoog op de agenda bij het FHI en daarom is het ledenprofiel sinds dit jaar sterk verbeterd. Het doel daarvan is om de online vindbaarheid van de leden te vergroten. Naast een geüpdatete profiel is ook de komst van een (online) redacteur een voorbeeld van de huidige digitaliseringsslag. Frank van de Ven helpt ondernemers uit de branche Industriële Elektronica die moeite hebben met het maken van content.

In de nieuwe rubriek ‘Wie is wie bij FHI’ belichten we telkens een medewerker. Het doel hiervan is om het gezicht achter de stem of tekst zichtbaar te maken. In de eerste editie trapt Frank van de Ven het spits af. Hij is sinds februari dit jaar in dienst als (online) redacteur.

Frank (42) is getrouwd met Anoek, is vader van Logan (bijna 2 jaar oud) en woont in het Brabantse Mierlo. Hij is ondertussen veertien jaar actief als redacteur. “Schrijven is een passie en mijn uitlaatklep”, zegt de redacteur. “Ik ben erg blij dat ik voor het FHI schrijf en mooie ondernemersverhalen, blogs en nieuwsberichten mag optekenen.”

Voor de branche Industriële Elektronica helpt Frank ondernemers die graag content willen plaatsen op hun website of ledenpagina, maar daar niet aan toe komen. Of moeite hebben met het maken van pakkende kopij. “Schrijven is niet iets ‘wat je erbij’ moet doen”, verduidelijkt de redacteur. “Een artikel, blog of nieuwsbericht opstellen kost tijd en moet je serieus nemen. Je communiceert met je klanten en dat moet je goed doen. Je krijgt maar een keer een eerste indruk.”

Autoriteit uitstralen
Volgens Frank vergeten organisaties nog wel eens om te investeren in een goede tekstschrijver. Dat gebeurt in de hoop om geld te besparen, maar in het slechtste geval loopt een ondernemer door zo’n beslissing juist een hoop omzet mis. “Als jij online naar informatie zoekt, verwacht je een goed werkende website aan te treffen”, stelt de redacteur. “Een eerste contactmoment staat of valt met communicatie. Je verliest direct je geloofwaardigheid als je dt-fouten maakt of kromme zinnen schrijft. De kans is dan zeer groot dat potentiële klanten afhaken.”

Naast taalkundig correct is een goede tekst ook aantrekkelijk geschreven. “Je moet de juiste snaar weten te raken bij de lezer”, weet Frank. “Als jij weet waar jouw doelgroep behoefte aan heeft en tegen welke problemen zij oplopen kun je daar op inspelen met jouw content. Doordat je aangeeft te weten wat jouw klanten bezighoudt, neem je hen serieus. De bezoekers van je website ‘zien’ dat jij verstand van zaken hebt en zullen jouw expertise vaker aanspreken en van je diensten gebruikmaken.”

Vastbijten
Er komt nog heel wat kijken bij het vullen van een website. De contentservice van het FHI is opgezet om ondernemers die niet over een marketingafdeling beschikken uit de brand te helpen. “Ik heb een aantal jaar ervaring in technische branches. Zo maakte ik artikelen en video’s voor onder meer de installatiebranche, metaalsector en gevelbranche. Ook heb ik voor een vakblad over de rioleringssector gewerkt waar ik over grootschalige werkzaamheden en samenwerkingsverbanden met gemeenten berichtte. Als redacteur ben ik het gewend – en geniet ik ervan – om mij in een onderwerp vast te bijten.”

Behalve geschreven tekst is video of audio ook een mooie manier voor bedrijven om zich in de kijker te spelen. Als je op de homepage een bedrijfsvideo plaatst, weten bezoekers direct waar je voor staat en wie er werkzaam zijn bij je onderneming. “Je geeft je bedrijf letterlijk een gezicht”, besluit Frank.

Meer informatie over de contentservice is hier te vinden.