Online kennisweek Servitization, Life Cycle Management & Predictive Maintenance


Servitization, life cycle management en predictive maintenance zijn veel gebruikte termen binnen de industrie. In deze online kennisweek geven onze experts inzicht wat deze begrippen concreet kunnen betekenen voor uw eigen praktijk.

De levenscyclus van een product bestaat uit drie fases: het bedenken, het fabriceren en de de distributie ervan. Ook is het rangsschikken en hergebruiken van restmaterialen steeds belangrijker. Bij ‘Life Cycle Management’ kijken we naar deze cyclus met een overkoepelende blik. Het doel hierbij is om de levenscyclus van een product zo efficiënt mogelijk te laten verlopen om zo de kosten te drukken.

Een manier om het ketenbeheer te verduurzamen is ‘Predictive Maintenance’, ofwel preventief onderhoud. Het doel van dit preventieve onderhoud is om op het juiste moment de componenten van een machine te vervangen, voordat het einde van de levensduur ervan is bereikt. Wanneer dit op de juiste manier gedaan wordt, is preventief onderhoud efficiënter dan correctief onderhoud.

Een stap verder is de opkomst van servitization. Servitization houdt in dat producenten hun producten als een dienst aanbieden en hierbij de klant ontzorgen. Een positieve bijkomstigheid is dat de uitgaven en investeringen voor een eindklant overzichtelijk zijn en de klant zich kan bezig houden met het primaire proces. Servitazation verandert wel het begrip ‘ownership’. De machines in een installatie worden niet meer aangekocht, maar geleased waarbij de gebruiker betaalt op basis van gebruik. Zowel voor de leverancies als de gebruiker vraagt dit om aanpassingen in de bedrijfsvoering.

Wilt u deelnemen als kennispartner met een eigen webinar? Klik hier voor het online aanmeldformulier.