Live demonstratie, kralenwinkel of een blikvanger?


Hoe bereidt u zich optimaal voor op een succesvolle WoTS-beurs? Zoveel mogelijk goede bezoekers triggeren is een gezamenlijke inspanning. FHI is belangrijk in de werving maar uw rol is en blijft het grootst voor uw eigen succes. De beurs kan alleen een succes worden wanneer alle exposanten goede voorbereidingen treffen en actief zijn. Nodig uw relaties mondeling of digitaal uit voor de beurs en geef ze goede redenen om te komen. Wijs op de collectieve projecten in de World of Automation maar wijs ze zeker op uw eigen projecten. Waarom zouden bezoekers bij u op de stand moeten komen? Heeft u een nieuw product of dienst of wilt u in discussie over een bepaald onderwerp? Hieronder een aantal praktische tips of mogelijkheden voor uw eigen beursproject.

Live demonstratie
De live demonstratie is ideaal voor equipment- of instrumentatieleveranciers. Plaats de equipment goed in het zicht en laat de bezoeker live zien wat er gebeurt. Valkuil is dat de nadruk sterk ligt op de demo (en minder op de andere producten) of dat de bezoeker het nut van de demonstratie niet direct inziet. Leuk, maar wat is het?

Kralenwinkel
De standinrichting die vaak te zien is bij componentenleveranciers. Wanden of showtafels vol met oplossingen. Stands gericht op de engineers. Engineers lopen de stand op om de componenten te bekijken en te brainstormen over de componenten voor het nieuwe project. Zorg wel dat de stand overzichtelijk blijft en zorg er aan de andere kant ook voor dat de bezoeker een duidelijk beeld krijgt wat er bij de exposant te halen is.

Blikvanger
De blikvanger wordt vaak gebruikt door de bedrijven die een service aanbieden. Dit kan systeemintegratie, advisering of bemiddeling zijn. Door een aansprekend project te laten zien waaraan men is geholpen kan de aandacht van de bezoeker zeker getrokken worden. De valkuil is dat de bezoeker de toegevoegde waarde van de exposant hierin niet herkent. Zorg dat het voor de bezoeker duidelijk is wat de exposant doet.

Enthousiaste verkoper
De inrichting van de stand is sober. Maar hier is de exposant dan ook niet te vinden. De exposant spreekt iedereen aan in het gangpad en gebruikt de stand alleen om leadformulieren in te vullen. Hij weet snel in te schatten of het een mogelijke klant kan worden en besluit al snel om informatie toe te sturen. Deze strategie werkt alleen voor echte salestijgers en de opvolging is zeer belangrijk om succesvol te zijn.

Entertainer
Interactie met bezoekers door een entertainer kan zeer succesvol zijn. Het eerste ijs wordt gebroken door de clown, jongleur, rubix cube solver of goochelaar. De aandacht wordt getrokken, bezoekers blijven staan en u heeft rustig de tijd om even op bezoekersbadge te kijken en de juiste bezoekers aan te spreken. Ga er niet vanuit dat nu de bezoekers voor de stand blijven staan, ze ook automatisch geïnteresseerd zijn in de producten en diensten van de exposant.

Toeters en bellen
Ballonnen, (flikkerende) verlichting, plasma bol, geluid of muziek. De bezoeker zal deze stand niet onopgemerkt voorbij lopen. Deze manier kan bijna alleen werken in combinatie met een van de bovenstaande strategieën. Mensen zullen een blik in de stand werpen maar moeten dan alsnog getriggerd worden anders lopen ze gewoon door. Zorg er in ieder geval voor dat het niet afschrikt.

Bourgondische stand
Deze stand is vooral gericht op het onderhouden van relaties. Bezoekers kunnen hier terecht voor een hapje of een drankje. Een cocktail workshop, lunch, een happy hour of de gehele dag door. Een leuke manier om relaties uit te nodigen maar het is een strategie waar ook nadelen aan zitten. Mensen kunnen lang blijven plakken en het vergt veel van de beschikbare ruimte.

Ongetwijfeld zijn er nog veel meer manieren om de aandacht van de bezoeker te trekken. Geen van bovenstaande strategieën (of combinatie ervan) is een garantie voor succes. Denk goed over de boodschap na en communiceer de boodschap actief vooraf naar relaties. Het succes op de beurs hangt af van u. Bezoekers komen zeker niet automatisch naar u toe. Bovenstaande strategieën zijn hulpmiddelen maar het persoonlijk contact maakt het verschil!