Workshop Werken als een kunstenaar


Workshop Werken als een kunstenaar

Hoe je bijdraagt aan een creatieve en inspirerende organisatie


Let op! De workshop wordt gegeven op twee dagen, los van elkaar.

Aanmelden voor dinsdag 7 september van 13.00 tot 16.00 uur, online via MS Teams

 

Aanmelden voor donderdag 16 september van 13.00 tot 16.00 uur, online via MS Teams


Als er in de afgelopen maanden ergens een beroep op is gedaan dan is het wel op onze creativiteit. Bijna geen bedrijfstak is eraan ontkomen om dat wat zo normaal leek, aan te passen aan een nieuwe werkelijkheid. We hebben gezien dat onder druk allerlei veranderingen zijn doorgevoerd die normaal gesproken op een muur van weerstand waren gestuit of dat stadium niet eens hadden gehaald omdat ze gewoon waren weggehoond.

Creativiteit is actueler dan ooit. In vrijwel alle bedrijven en organisaties wordt er over gesproken en geprobeerd er vorm aan te geven. Maar waarom lukt het bij sommige bedrijven beter om op een creatieve wijze verandering teweeg te brengen en wil het bij anderen maar niet lukken. Werken er simpelweg meer creatieve types, heeft het met de (vaak ingesleten) patronen te maken of hebben de processen en procedures een remmende werking? En welke rol speel jij, hoe inspirerend en faciliterend ben jij zelf?

Organisaties willen graag dat medewerkers betrokken zijn, meedenken en met inspirerende ideeën komen. Maar hoever mogen ze daarin gaan? Hoe reageer jij op een idee waarvan je denkt, ‘wat is dit nou weer, hoe komen ze erop, ja maar het moet wel uitvoerbaar blijven, dat is toch niet te managen, en nu weer even serieus’. Herken je dit en ben je benieuwd hoe je hier op een constructieve manier mee om kunt gaan en wat een creatieve mindset jou en je organisatie kan brengen? Ben je daarnaast bereid om kritisch je eigen creatieve vaardigheden te onderzoeken?

In deze interactieve workshop kruipen we onder andere in de huid van de (podium)kunstenaar en ontdek je de paralellen tussen het podium en de werkvloer. De volgende onderwerpen worden behandeld;

  • Met alleen een plan ben je er nog niet
  • Wat je kunt leren van een kunstenaar
  • Oprechte nieuwsgierigheid als voorwaarde van creativiteit
  • De kracht van de onzekerheid
  • Verwonderen en verbeelden
  • Binnen en buiten de beperkende kaders
  • De kunst van het mislukken
  • De werkvloer als podium

Doel
In deze workshop krijg je een aantal theoretische inzichten en verkennen we het thema creativiteit. De focus zal echter liggen op de ervarende kant van creativiteit. Dit vraagt van de deelnemers een actieve open houding en de bereidheid om te experimenteren.

Doelgroep
Leidinggevenden, managers en eenieder die in werksituaties met creativiteit te maken heeft en die praktisch en actief aan de slag wil met creativiteit, innovatie en vernieuwing.

Aanmelden en kosten
Aanmelden kan via de aanmeldknop bovenaan deze pagina. De kosten bedragen € 169,- exclusief btw per persoon voor leden van FHI of MinacNed. Voor niet-leden €329,- exclusief btw per persoon.

N.B.: Annulering geeft geen recht op creditering van kosten, wel kan een vervangende deelnemer worden aangemeld.

 

Sprekers
Dennis van der Heijden en Mark van der Zwan