Björn Kuipers en Benno Schildkamp leren FHI-leden voetballend ondernemen!

Björn Kuipers en Benno Schildkamp leren FHI-leden voetballend ondernemen!

Door: FHI, federatie van technologiebranches

De KNVB Campus was donderdag 31 mei het toneel van de 5e door FHI georganiseerde managementsessie/ ledennetwerkbijeenkomst. Door de inpirerende lezingen van Björn Kuipers (voetbalscheidsrechter en supermarktondernemer) en Benno Schildkamp (directeur Food Connect en schrijver van het boek het 'Voetballend ondernemen') zaten 150 FHI-leden ruim twee uur achtereen op het puntje van hun stoel. Voetbal, communicatie, ondernemen, leiderschap en teamwork Benno wist op humoristische wijze de aanwezigen een spiegel voor te houden hoe ondernemingen veelal hiërarchisch zijn gestructureerd en hoe – door het toepassen van het door Benno ontwikkelde SaS-model  (Stadion als Spiegel) – medewerkers van bedrijfven worden gemotiveerd en gewaardeerd, op een sportieve manier, zoals op een voetbalveld.   Dus niet 150 medewerkers in een organogram ‘proppen’, waarin de klant nergens aan bod komt. Maar  een voetbalveld met 11 functies, verdeeld als aanvallers, middenvelders en verdedigers. Daarbij staat de coach (directie) aan de zijlijn en zit het publiek (klant) op de tribune.   Björn Kuipers nam de aanwezigen mee in zijn voorbereiding naar het WK Voetbal 2018 in Rusland. Wat komt daar allemaal bij kijken? Gigantisch veel! Vol ontzag zagen de FHI-leden via beeld en (oorverdovend) geluid wat er als scheidsrechter op topniveau op je afkomt als je de finale van een Champions Leage-wedstrijd fluit; hoe de samenwerking binnen ‘Team Kuipers’ gaat, en de mediagekte als je – in hun ogen – de verkeerde, of de juiste beslissing neemt. Een aantal voetbalkenners in de zaal kreeg een paar praktijkvoorbeelden voorgelegd, waaruit bleek dat het ‘best lastig’ is om op basis van soms tegenstrijdige berichten in een scheidrechter oortje de goede beslissing te nemen! Nieuwe technologieën  - als de videoscheidsrechter - helpen, maar het blijft mensenwerk. Daarnaast ging Kuipers in op hoe je succesvol communiceert, presteert onder druk, omgaat met tegenslagen en een team leidt. Hierbij kwamen ook praktijkvoorbeelden voorbij als succesvol ondernemer (als supermarkteigenaar van Jumbo Kuipers in Oldenzaal, die in 2017 werd uitgeroepen tot de beste Jumbo van Nederland), waar hij - als hij niet fluit – dagelijks te vinden is.