Monitoren én samenbrengen van ruwe data uit drooginstallaties via de IXON Cloud API zorgt voor proactieve service en betere inzichten voor verkoop

Dorset Group is naast leverancier en producent van luchtreinigingssystemen en RFID-producten, ook marktleider in biomassa-droogsystemen. Met deze ‘Green Machines’ wordt afval en mest omgezet in bio-materiaal (zoals korrels). De restwarmte wordt ingezet als energiebron. Dit zorgt voor een laag energieverbruik en verminderde stofemissies bij o.a. boeren en veehouderijen.

De stap om data uit installaties te verzamelen blijkt een succesvolle zet en past binnen de innovatiedrang van Dorset Group.

Drooginstallatie van Dorset Group                                                                   Drooginstallatie van Dorset Group

“Het leveren van wereldwijde support was al onderdeel van het Dorset servicepakket, voor zowel het besturen als oplossen van softwareproblemen op afstand,” vertelt Chris Lam, Data Engineer binnen Dorset Group. Door de databehoefte heeft Dorset de keuze gemaakt om IXON Cloud te gaan gebruiken.

 

IXON biedt één platform voor externe toegang en data monitoring, is snel, stabiel én toekomstbestendig

Chris Lam Data Engineer bij Dorset Group

De eerste opdracht van Chris was het creëren van inzichten voor de procesoptimalisatie van de service- en verkoopafdelingen. “De data van de installaties helpen daarbij. In de beginfase gaat het over het monitoren en controle houden na ingebruikname van nieuwe installaties of modules. Vervolgens over het verzamelen van ruwe data voor de analyse en het maken van vergelijkingen tussen installaties,“ legt Chris uit.

Allereerst wordt de ruwe data van de drooginstallatie uit de Siemens PLC, via de IXrouter, beschikbaar gemaakt in het IXON Cloud platform. Denk hierbij aan meetwaarden van sensoren, stilstand, en storingscodes van alarmen.

Voor het opbouwen van historische data en de vergelijking tussen de installaties onderling heeft Chris een prototype gebouwd in Power BI. “Via de IXON API halen we alle installatiedata op. Deze informatie slaan we centraal op in een lokale SQL-database. De data wordt dagelijks geïmporteerd in Power BI met een Python-script,” aldus Chris.

 

Het doel is om storingen proactief op te lossen en snel toegang te krijgen tot alle installaties in het veld

Dorset Group drooginstallatie in container                                                                   Dorset Group drooginstallatie in container

“De service-afdeling gebruikt de inzichten om proactief te reageren en preventief storingen op te lossen. De urgentie wordt bepaald op basis van alarmcodes. Het salesteam gebruikt de data uit bestaande installaties om het rendement te kunnen aantonen in de verkoop,” aldus Chris. Daarnaast bouwt Dorset een historie op van alle installaties om in de toekomst, samen met de engineers, te kijken hoe de producten en processen nog efficiënter kunnen worden ingericht. 

Bij iedere nieuwe drooginstallatie wordt standaard 2 jaar data monitoring geleverd. “We leveren standaard drie dashboards die ook voor de klant toegankelijk zijn via ons IXON portaal. Na 2 jaar krijgt de klant de keuze om deze monitoring door te zetten.” Doordat de installaties veelal hetzelfde zijn, worden templates en de import/export functie in het IXON Cloud-platform gebruikt om alles eenvoudig en snel te configureren.

 

Het instellen van de custom dashboards bij een nieuwe installatie neemt maximaal een half uurtje in beslag. We passen ons Excel-bestand aan en importeren de nieuwe data tags en dashboards in de IXON-portal

Historisch dashboard van Dorset drooginstallatie in Duitsland - IXON                                             Historisch dashboard van Dorset drooginstallatie in Duitsland – IXON

Het combineren van connectiviteitsapparaten van meerdere leveranciers in één portaal

De overstap van remote access-platform zorgde voor onoverzichtelijkheid voor de service afdeling. “Met honderden installaties in het veld, weet je niet welke klant al is uitgerust met een IXrouter. Je wilt dus niet dat het serviceteam in twee systemen moeten gaan zoeken.”

Als oplossing heeft Chris de ‘Dorset Connect’ portaal ontwikkeld, waarin alle IXrouters en de huidige install base automatisch in één portaal onderbrengt. Het project is gebouwd in Node.js en publiekelijk toegankelijk via GitHub. De code mag door iedereen hergebruikt worden.

“Vanuit Dorset Connect kunnen we zoeken naar alle klantinstallaties en met een directe link naar de betreffende VNC of een remote desktop starten. Met een druk op de knop worden nu ook de klant dashboards geopend in het IXON platform,” legt Chris uit.

 

De IXON API werkt heel goed. Er is wel enige kennis nodig van webtechnieken.

Live dashboard met actuele data van een Dorset installatie in Duitsland - IXON                                             Live dashboard met actuele data van een Dorset installatie in Duitsland – IXON

Met de toenemende klantvraag naar monitoring van de installaties ligt Dorset Group voorop in de markt. Power BI wordt uiteindelijk gekoppeld aan Office 365 en Microsoft Teams en zal ook worden geïntegreerd in het Dorset Connect portaal. “We willen onze dashboards in alle processen toegankelijk maken,” aldus Chris. 

Wil je meer weten over hoe klanten machine data of de IXON API toepassen? Bekijk dan onze succesverhalen of neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek of demo.

Meer succesverhalen

 
FHI, federatie van technologiebranches
en_GBEnglish (UK)