Effectief communiceren vanuit het lab helpt de gehele onderneming

Effectief communiceren vanuit het lab helpt de gehele onderneming Door: FHI, Federatie van Technologie Branches

Het laboratorium vervult bij veel productiebedrijven een cruciale rol bij de kwaliteitsbewaking. Maar menig lab kan worden beschouwd als een gesloten bastion. Jolanda Braakman van Eurol schetst tijdens LabAutomation hoe laboratoriummedewerkers effectief met andere afdelingen kunnen communiceren, veelal ten faveure van het gehele bedrijf.

Door: Dimitri Reijerman

Als R&D-manager is Braakman met haar lab verantwoordelijk voor de dagelijkse controle op de smeermiddelen die Eurol samenstelt. “Wij als lab doen kwaliteitscontroles van begin tot eind. Als de producten binnenkomen doen wij een kwaliteitscontrole, maar ook als producten worden geblend (gemengd – red.) en afgevuld aan de afvullijn. Het gaat daarbij met name om olieproducten.”

“In de traditionele labs zie je vaak dat er keuringen worden uitgevoerd die alleen aangeven of een onderzocht product goed of niet goed is”, zegt Braakman. “Wij willen een stapje extra doen. Want als iets niet goed is, wil je ook weten waarom iets niet goed is en wat er nodig is om dat de volgende keer te voorkomen. Daarvoor heb je ook andere afdelingen nodig. Wij staan elke dag bij elkaar om de afgelopen 24 uur door te spreken en we kaarten afwijkingen uit labsamples aan. Maar soms kunnen we problemen niet als lab aantonen en moeten we met andere afdelingen het probleem gaan onderzoeken. Daar worden soms hele projecten van gemaakt.”

“We doen dit dagelijkse overleg tussen afdelingen nu ongeveer anderhalf jaar. De noodzaak is toegenomen, omdat we als Eurol groeien maar de fabriek hetzelfde blijft. Het is dus noodzakelijk om first time right te kunnen mengen. Daarnaast is het belangrijk om als individu, afdeling en organisatie een bepaalde manier van werken aan te leren.”

Om deze nieuwe methode van nauwe communicatie tussen labs en andere afdelingen te introduceren, heeft Braakman verschillende theorieën bestudeerd: “Ik vind het leuk om te kijken wat een organisatie nodig heeft en om te kijken welke communicatietheorieën er zijn om deze processen te verbeteren.” Braakman noemt onder andere de piramide van Maslow als voorbeeld, waarin de behoeftes van de mens van onder naar boven worden geordend. Volgens de R&D-manager is dit model naast het individu ook toepasbaar op afdelingen of zelfs complete bedrijven: “Als je als afdeling deze stappen doorloopt, worden medewerkers creatiever en ontstaat er meer zelfbewustzijn.”

Uiteindelijk kan deze methodische communicatiebenadering er ook voor zorgen dat bedrijven actief de samenwerking zoeken met andere organisaties of stakeholders, zegt Braakman. Ze geeft een voorbeeld: “We hebben contact gelegd met de universiteit van Twente. We willen graag een minder milieubelastend smeermiddelproduct ontwikkelen. Hoe kan Eurol daar aan bijdragen? Deze contacten zijn ontstaan uit de behoefte naar meer externe communicatie.”

Tijdens haar lezing in het LabAutomation-conferentieprogramma wil Braakman de toehoorders vooral uitdagen om vanuit het lab de verbinding met andere afdelingen actief te gaan zoeken. “Veel labmedewerkers zijn gesloten of introvert”, zegt Braakman. :”Ze kunnen goed aangeven of een monster goed of niet goed is, maar het samenwerken met andere afdelingen om samen tot één doel te komen, dat stukje ontbreekt nog te vaak. Ik zou iedereen mee willen geven om deze methode uit te proberen. Je daagt laboratoriummedewerkers er mee uit door hun zegje te laten doen. Vermoedelijk zullen ze op termijn veel positieve energie terug ontvangen. En er komen grandioze ideeën uit.”