Veel luchtvaart-, ruimtevaart- en autobedrijven passen augmented reality al toe. Machinefabrikanten daarentegen bleven steeds een beetje achter. Inmiddels zijn er steeds meer use cases van fabrikanten die augmented reality (AR) gebruiken, en in tijden van reisbeperkingen is het een opkomende trend in de maakindustrie.
Om veel vragen van machinefabrikanten te beantwoorden, duiken we eerst dieper in hoe AR werkt in de machinebouw en wat de voordelen ervan zijn voor deze industrie. Aan het eind van dit artikel vind je een use case waarin een machinebouwer een HoloLens gebruikt in combinatie met een IIoT-platform voor het op afstand in bedrijf stellen van hun machines tijdens reisbeperkingen.
Wat is augmented reality?
Augmented reality is een technologie waarbij computergegenereerde beelden worden toegevoegd aan de echte wereld, waardoor de gebruiker de situatie in de werkelijkheid gedetailleerder kan analyseren. Bij AR kruisen digitale beelden en grafische afbeeldingen de echte wereld en kan de persoon die een AR-headset draagt interactief werken door items te slepen en neer te zetten. Na input van de apparaten te hebben ontvangen, herkent de AR-toepassing het doel, verwerkt het beeld en voegt foto’s, video en audio toe om een illusie te creëren die gebruikers in een virtuele wereld meeneemt.
Hoe augmented reality werkt in de maakindustrie
In de maakindustrie kan augmented reality voor verschillende doeleinden worden gebruikt, zoals ondersteuning op afstand, het signaleren van onveilige werkomstandigheden en het meten van allerlei veranderingen. Tekst, statistieken en afbeeldingen kunnen als digitale aspecten in de echte wereld worden gepresenteerd. Een machinefabrikant of klant kan een machine of onderdeel bekijken en de bedrijfstemperatuur, de hoeveelheid geproduceerde artikelen, fouten en vele andere meetgegevens zien.
AR is een extra laag bovenop de standaard toegang op afstand. Wanneer de operator een augmented reality headset opzet (zoals Microsoft Hololens en Magic Leap One), kan de machinebouwer of engineer precies zien wat de klant of zijn collega in realtime ziet zonder op locatie te zijn en kan hij via een veilige VPN-verbinding inloggen op de machine om te zien wat er in de machine gebeurt.
Ze kunnen gerichte feedback en instructies geven via tekst, audio, video of door documenten zoals een handleiding te delen. De klant of collega met de AR-headset heeft zijn handen vrij om dingen in de machine te repareren en te veranderen of zelfs machines in bedrijf te stellen.
Daarnaast kan augmented reality perfect worden ingezet voor trainingsdoeleinden in de productie. Het zorgt voor training op de fabrieksvloer en verkort de trainingstijd tot wel 50%. Trainingsmodules hoeven maar één keer te worden opgenomen en helpen machinefabrikanten te leren hoe ze hun taken kunnen uitvoeren met behulp van een AR-headset. Het helpt vooral bij taken die te complex zijn om met een tekst of video uit te leggen.
Schematische opstelling van Augmented Reality (AR – HoloLens) in combinatie met remote access voor assistentie op afstand.Verschillen tussen virtual, augmented en mixed reality
Je vraagt je misschien af wat het verschil is tussen virtual reality (VR), augmented reality (AR) en mixed reality (MR). VR biedt je een gesimuleerde realiteit met uitsluiting van de werkelijke omgeving, terwijl AR de echte wereld centraal houdt en er computergegenereerde verbeteringen overheen legt. Dit maakt AR veel nuttiger in de maakindustrie dan VR.
MR is echter het nuttigst, omdat het VR en AR samenbrengt. Het onderscheidt zich door het zeer interactieve aspect met realistische 3D-beelden die in de echte wereld verschijnen. Wanneer je je headset op hebt, kun je je eigen handen gebruiken voor interactie met en manipulatie van zowel fysieke als virtuele objecten door middel van next-generation sensing.
De verschillen tussen virtual reality (VR), augmented reality (AR) en mixed reality (MR).De voordelen van augmented reality
AR brengt verschillende voordelen voor machinebouwers met zich mee, zoals de mogelijkheid om klanten op afstand te helpen en een sterkere relatie met klanten op te bouwen.
Geen misverstanden of miscommunicatie
Je hoeft je geen zorgen meer te maken dat tekst en afbeeldingen niet correct worden geïnterpreteerd, aangezien mensen die AR gebruiken worden getraind en begeleid door virtuele overlays van wat ze moeten doen bovenop de realiteit. Zelfs als ze niet technisch onderlegd zijn, zijn ze in staat om machines te repareren met hulp via een AR-headset.
Sneller problemen oplossen
Met augmented reality kunnen organisaties snel reageren op storingen of defecten, omdat ze instructies kunnen geven aan de persoon op de plek van de machine. Doordat alles wordt gevisualiseerd, is het makkelijker te begrijpen wat er moet gebeuren. Tegelijkertijd vermindert het de reistijd en de kosten voor de monteur die normaal ter plaatse moet komen om het probleem op te lossen.
Een sterke klantrelatie opbouwen
Het gebruik van AR kan je helpen een sterkere relatie met je klanten op te bouwen, omdat je niet langer alleen producten aanbiedt, maar ook een samenwerking aangaat om hun problemen op te lossen. De monteur hoeft niet meer te reizen, dus dat scheelt veel tijd waardoor meer klanten in korte tijd bediend kunnen worden. Bovendien krijgen de klanten efficiëntere productieprocessen.
Use case: Toepassing van augmented reality in de machinebouw
Deze use case beschrijft hoe een Nederlandse fabrikant van industriële procesvloeistoffen zijn machines op afstand bij de klant in bedrijf stelt met behulp van de IXON Cloud en een HoloLens. Normaal gesproken bezoekt hun engineer de klant voor de inbedrijfstelling. Omdat hun klanten over de hele wereld zitten, moeten ze veel vliegen en een of twee weken ter plaatse blijven voor metingen, voorbereiding en bekabeling.
Tijdens de COVID-19 pandemie moesten machines naar de klant worden gestuurd, omdat de engineer niet ter plaatse kon gaan vanwege reisbeperkingen. De fabrikant koos ervoor om IXON Cloud te implementeren in combinatie met een HoloLens, zodat hun medewerkers in Nederland kunnen zien wat de klant aan het doen is, net alsof ze ter plekke zijn.
Hun klant, gevestigd in het Midden-Oosten, ontving de machine samen met de IXrouter die ze op het internet aansloten voor een beveiligde VPN-verbinding met de IXON Cloud. De Siemens PLC en HMI die ze gebruikten, waren vervolgens toegankelijk via het IXON Cloud-webportaal met HTTP- en VNC-toegang. De HoloLens is toegankelijk via zijn eigen webportaal en had alleen een internetverbinding nodig. Daarom hebben ze de HoloLens via de IXrouter Wi-Fi hotspot verbonden met het internet voor een stabiele videostream.
De fabrikant heeft één collega in de buurt van de klant in het Midden-Oosten, geen technicus maar een productmanager. Via de HoloLens kon hij echter technisch werk doen en de engineers in Nederland helpen om de klus te klaren. De Nederlandse engineer had toegang tot de PLC en HMI via VPN met TIA-portal dat op zijn eigen pc draaide en gebruikte IXON Cloud om te zien wat de productmanager op de HMI aan het doen was, en om hem direct te ondersteunen door de HMI vanaf zijn bureau te bedienen. Hij had zicht op alles wat de productmanager deed via de HoloLens en de webportalsoftware stelde hem daadwerkelijk in staat om een onderdeel in de machine aan te wijzen en aan te geven.
Breng je bedrijf naar een hoger level met IIoT en AR
Door IIoT en toegang op afstand te combineren met AR-technologieën creëer je toegevoegde waarde voor je klanten. Ze zullen een snellere probleemoplossing en betere communicatie ervaren, wat resulteert in een efficiënter productieproces. Bovendien is AR op korte termijn toepasbaar en zal de Return on Investment (ROI) snel worden bereikt. Augmented reality zal ongetwijfeld een revolutie teweegbrengen in de productie en is het overwegen waard voor fabrikanten. Dus, waar wacht je nog op?