Hoe een anderhalvemeter-kantooromgeving vorm te geven

Hoe een anderhalvemeter-kantooromgeving vorm te geven Door: FHI

De anderhalvemetereconomie vraagt om een aangepaste kantooromgeving. Op kantoor moet iedereen nu namelijk standaard anderhalve meter afstand houden. In ieder geval totdat er een vaccin is tegen het coronavirus. Hoe geeft u dit als bedrijf concreet vorm? 

Het regeringsadvies is op dit moment om in ieder geval dit hele jaar nog zoveel mogelijk thuis te werken. Echter zal het moment vanzelf aanbreken dat een gedeelte van het personeel weer op kantoor gaat werken. Om dit vorm te geven zijn er enkele maatregelen die een bedrijf kan nemen.

Kijk ten eerste of er al een protocol is opgesteld voor jouw branche. Dit protocol bevat voorschriften om het kantoor ‘corona-proof’ aan te passen. Daarbij is het van belang om direct hygiënemaatregelen te treffen. Denk hierbij aan genoeg desinfecterende handzeep en het geregeld schoonmaken van veelgebruikte contactoppervlakken (bv. deurklinken).

Daarnaast is het van belang om het kantoor opnieuw in te richten zodat medewerkers en klanten overal 1,5 meter afstand kunnen houden. Dit kan door middel van stickers op de vloer of doorzichtige spatschermen. Vergeet hierbij ook niet vergaderruimtes, loopgangen en de receptie.

Mocht de anderhalvemeter-kantooromgeving zorgen voor te weinig werkplekken, dan kan er door de werknemers in ploegendiensten worden gewerkt. Of probeer als bedrijf verder te investeren in digitalisering en daarbij te werken volgens het adagium: wat online kan, gebeurd online. Denk hierbij aan het inwerken van nieuwe medewerkers.

Behoefte aan nog meer tips? MKB Servicedesk heeft nog enkele handige tips op een rijtje gezet. Ontbreken er tips, laat het ons dan vooral weten.