Werkgevers staan in tijden van stakingen, arbeidsconflicten en hoge inflatie met tegelijkertijd soms torenhoge bedrijfswinsten niet altijd goed op de kaart. Toch proberen veel ondernemers maatschappelijke problemen concreet aan te pakken. Stichting Nederland Onderneemt Maatschappelijk! zet zich in om werkgevers op weg te helpen, bijvoorbeeld door vraag en aanbod op de arbeidsmarkt dichter bij elkaar te brengen. We spreken met Martine Schuijer, directeur van de stichting, over de uitdagingen en een concrete aanpak.

Door: Dimitri Reijerman

Martine Schuijer“We zijn als stichting opgericht in 2019 door VNO-NCW en MKB-Nederland”, vertelt Schuijer. “Deze twee brancheorganisaties, waar we zeer nauw aan verbonden zijn, brachten in 2021 een middellange termijnvisie uit waarin werd gezegd: ondernemers, doe de hand aan de ploeg en ga goede dingen doen voor de maatschappij. Als je naar deze termijnvisie kijkt, zijn wij in feite de uitvoeringsorganisatie van die doelstellingen.”

Daarin stelt de stichting een aantal concrete doelen, zoals een inclusievere arbeidsmarkt. “We willen bijvoorbeeld 100.000 banen realiseren voor mensen met een arbeidsbeperking. Maar de visie bevat ook meer impliciete afspraken, zoals het tegengaan van stagediscriminatie of meer ondernemers naar de circulaire economie toetrekken.”

“Van, voor en door ondernemers geven we als stichting vorm aan allerhande maatschappelijke projecten”, stelt Schuijer. “Het gaat daarbij om het domein arbeidsmarkt en alles wat daaromheen gebeurt en waarmee ondernemers vrijwel dagelijks mee te maken krijgen. Vitaliteit en gezondheid zijn daarbinnen ook belangrijke onderwerpen. Want hoe zorg je als werkgever dat jouw personeel gezond de eindstreep haalt? De pensioengerechtigde leeftijd gaat immers steeds verder omhoog.”

Bruggen slaan

“Maar we kijken ook naar vraagstukken rondom duurzaamheid. Al deze thema’s pakken we samen in een ‘brugprogramma’, waarin we de centrale vraag stellen: leuk dat je als bedrijf of branche MVO-doelstellingen hebt, maar hoe maak je deze doelstellingen concreet? Wat ga je nu daadwerkelijk doen? En hoe laat je jouw initiatieven ook aan de buitenwereld zien zonder dat je verwijten als bijvoorbeeld ‘greenwashing’ naar je hoofd geslingerd krijgt?”

Schuijer zegt bovendien dat voor het maken van maatschappelijke impact samenwerking essentieel is: “Onze voornemens als stichting zijn ambitieus, maar ik moet ook zeggen dat veel ondernemers in de praktijk al volop bezig zijn met deze vraagstukken. Maar hoe maak je, zeker als kleine ondernemer, daadwerkelijk impact en het verschil? Soms moet je dat aan elkaar laten zien en dus samenwerken.”

Eigen organisatie

In tijden van een historisch krappe arbeidsmarkt stelt Schuijer vast dat er toch nog teveel mensen aan de kant staan. Om de krapte aan te pakken is het ook uiterst belangrijk om allereerst binnen de éigen organisatie te kijken: “Het begint bij het binnenhouden van jouw zittende personeel”, stelt de directeur. “Daar moet je echt meer aandacht aan schenken en meer aandacht is niet alleen maar meer geld bieden. In deze moeilijke tijden zijn salarisverhogingen misschien een tijdelijke maatregel om mensen binnenboord te houden, maar het gaat ook om aandacht, autonomie en dus een goed werkgever zijn.”

“Verder moet je in tijden van krapte anders kijken naar jouw eigen vacatures. Want als je niet direct de persoon vindt die exact past in de functieomschrijving, kun je ook kijken of je de werkprocessen anders kunt inrichten. Zo kun je andersoortige mensen toch aannemen. Daarnaast zijn er veel maatregelen en ondersteuningsinstrumenten vanuit de overheid beschikbaar waardoor de business case voor werkgevers uiteindelijk klopt. Denk bijvoorbeeld aan loonkostensubsidie, het sociaal innovatiefonds of het aanpassen van een werkplek. Aan de lobbykant richting de politiek ligt de bal bij VNO-NCW en MKB-Nederland om de drempel voor werkgevers te verlagen, vanuit de uitvoeringskant zijn wij er om ondernemers de weg te wijzen naar oplossingen.”

Naar de overheid kijkende, is er ondanks de diverse steunprogramma’s voor werkgevers in de optiek van Schuijer nog de nodige winst te behalen: “De overheid zou het beschikbare arbeidspotentieel inzichtelijker moeten maken . Er zijn nog veel mensen met een uitkering of niet-werkenden die aan de kant staan, die onbekend zijn bij gemeentelijke organisaties of het UWV. Mijn inziens moet de overheid daarin echt in de benen komen.”

Toch denkt de directeur van Nederland Onderneemt Maatschappelijk! dat de werkgevers niet afwachten, maar de goede kant op bewegen: “Uiteindelijk gaat het om de onderliggende beweging. We willen met elkaar inclusiever, groener en gezonder worden. Als werkgever moeten we rondom deze grote maatschappelijke vraagstukken laten zien dat we concrete stappen zetten. Want uiteindelijk zijn werkgevers ook gewoon mensen. Ik kan heel blij worden als er bijvoorbeeld een match is tussen een van jullie leden en een vluchteling uit Oekraïne.”

Gerelateerde bedrijven

FHI, federatie van technologiebranches
en_GBEnglish (UK)