Van Oord is wereldwijd actief als aannemer van bagger-, offshore wind- en offshoreprojecten. Voor de vloot ontwikkelde het bedrijf VOCAM, een platform voor het automatiseren van hun mission equipment aan boord van de schepen. Daan Baljet van Van Oord vertelt tijdens het PPA event over de ontwikkeling van dit systeem.

Door: Dimitri Reijerman

Baljet is als manager Electrical & Automation werkzaam op de afdeling Ship Management, een van de stafafdelingen van dit bedrijf die verschillende schepen in beheer heeft: “Wij zorgen er voor dat schepen blijven varen”, zegt Baljet. “Als ze problemen hebben, proberen ze dat allereerst aan boord op te lossen. Lukt dat niet, dan komen ze bij een van onze afdelingen uit. Daarvoor hebben we een behoorlijk aantal specialisten klaarstaan. We zijn ook betrokken bij de reparatieperiodes van de schepen en bij de nieuwbouwprojecten.”

Binnen zijn afdeling ligt de focus op de elektrische installaties en de automatisering van het productieproces. “Ook hebben we twee hydrauliekspecialisten”, vertelt Baljet. “Maar binnen de subafdeling ‘Projects and Developments’ kijken we naar het schip van de toekomst. Wat moet je nu ontwikkelen om binnen Van Oord het schip van de toekomst te bouwen?”

Tijdens zijn voordracht op het Productie Proces Automatisering event zal de manager allereerst ingaan op de automatiseringsplatformen aan boord van de schepen: “Ik maak het onderscheid tussen scheepsautomatisering en de automatisering van mission equipment. Wat is scheepsautomatisering precies? En als we spreken over mission equipment dan gaat het echt over het automatiseren van het productieproces wat we aan boord hebben. Denk bijvoorbeeld aan een sleephopperzuiger die met een zuigbuis zand opzuigt en het in zijn beun pompt. Ergens anders wordt het zand weer naar buiten gepompt. Daarvoor is aansturing nodig, niet alleen voor de zuigbuis maar ook voor dat pompbedrijf. En dit alles moet ook weer samenwerken.”

VOCAM

Aanvankelijk zocht Van Oord op de markt naar een geschikt platform om zijn schepen vergaand te automatiseren. Maar deze zoektocht leverde niet op waar ze nu eigenlijk naar zochten. Te veel wensen die niet door de markt beantwoord konden worden. Dit was een van de redenen voor Van Oord om een eigen platform op te bouwen. Dit resulteerde in het VOCAM-platform, ofwel Van Oord Control Automation Monitoring.

Tot nu toe is VOCAM in relatief kleine opstellingen op enkele kleinere schepen van Van Oord in de praktijk getest. Dat traject is volgens Baljet goed verlopen. Nu is het maritieme bedrijf van plan om het systeem verder te ontwikkelen en te implementeren.

Autonoom varen

Er wordt ook nagedacht over hoe VOCAM inzetbaar is op schepen die rond 2030 gebouwd gaan worden. Baljet schetst al een beeld van het toekomstige materieel van Van Oord:“ Deze schepen moeten autonoom kunnen werken. Dat betekent niet dat ze zonder bemanning gaan varen, maar dat het volledig zelfstandig de keuzes maken bij het uitvoeren van een bepaald project. Het schip krijgt de projectparameters mee en doet vervolgens de rest vanzelf. De bemanning is er dan nog om bij te sturen, om alles in de gaten te houden en storingen op te lossen.”

Afsluitend zegt Baljet dat hij zijn toehoorders tijdens zijn presentatie wil meenemen in het verhaal hoe er met de verzamelde data aan boord omgegaan wordt. Zo kan het dienen om bijvoorbeeld de slijtage van pompen en andere onderdelen op afstand te kunnen bepalen en kan er op een strategisch moment aan preventief onderhoud worden gedaan. Maar met VOCAM ziet Baljet nog meer meerwaarde voor het bedrijf: “Er zit zoveel kennis binnen Van Oord. Dat alles komt samen bij een project  als VOCAM.”

U kunt de lezing van Daan Baljet van Van Oord op 29 januari om 9:30 uur bijwonen door u kosteloos aan te melden op de PPA-website.

FHI, federatie van technologiebranches
en_GBEnglish (UK)