Datatraffic volumes en realtime-services exploderen met 5G, waardoor strenge eisen worden gesteld aan de beschikbaarheid en latency van transportnetwerken. De kwaliteit van de service krijgt een steeds grotere en rechtstreekse impact op klantervaring en daarbij ook op het wel of niet afhaken van klanten.
Met een goed Service Assurance-platform kunnen serviceproviders hun netwerkprestaties garanderen door middel van nauwkeurige metingen en bewaking van de servicekwaliteit over een multi-vendor netwerk. Een goed werkend performance en SLA management systeem zorgt voor real-time visibilty met Class of Service-differentiatie om de netwerkinvesteringen te optimaliseren. Ook bij gebruikmaking van andere providers kan de SLA worden gehandhaafd.
In alle kritische netwerken, zoals ook 5G, is het van het grootste belang continue bewaking en monitoring uit te voeren om de kwaliteit te handhaven. Het succes van netwerken zoals 5G is afhankelijk van de kwaliteit van de onderliggende infrastructuur. 5G gaat toegepast worden voor veel toepassingen waaronder kritische toepassingen die geen packet loss of vertragingen willen ondervinden in de transmissie. In de sessie wordt toegelicht wat gemeten dient te worden om tot betrouwbare SLA monitoring te komen in moderne netwerken. Door het inzicht kan op tijd het netwerk worden aangepast voordat er problemen ontstaan.
5G gaat voor veel toepassingen gebruikt worden, waaronder kritische toepassingen die geen packet loss of vertragingen kunnen ondervinden in de transmissie.
Rik Boelee, Tucana