Cofely Fabricom realiseerde in Gent de pre-assemblage-installatie voor de assen van Volvo Trucks. De vrachtwagenbouwer vroeg het Belgische bedrijf het trucje te herhalen in de Zweedse fabriek. Dat lukte alleen met inbreng van Apex Dynamics dat snel de benodigde haakse tandwielkasten kon leveren. We spreken met Rudi Husquet sectiemanager Mechanica voor de regio Vlaanderen over de uitdaging en de oplossing die Apex Dynamics leverde.
Haakse tandwielkasten
In de installatie, waarin twee flankerende fixturen de assen positioneren, zijn twee haakse tandwielkastengemonteerd om de assen te draaien. Het geheel wordt aangedreven door servomotoren met een uitgaand koppel van 3 Nm en afgeregeld op maximaal 1,5 Nm. In het eisenpakket stond verder dat de reductor een hoge krachtdichtheid moest hebben bij een zeer compacte bouwvorm en met een nominaal koppel van 150 Nm voldoende reserve hebben. Het moest een hoog rendement overbrenging zijn met een schuine vertanding om de geluidsbelasting voor assemblagemedewerkers te beperken. De partijen kozen voor de Apex Dynamics AER090-120 met een overbrenging van 1:120 en een maximaal koppel van 360 Nm. Door zijn bouwvorm paste de reductor natuurlijk in de fixture.
Samenwerking met Apex Dynamics
Over de samenwerking met Apex Dynamics zegt Husquet het volgende: ‘Die was simpelweg heel goed. Apex kon onmiddellijk reageren en acteren op vragen en met ons werken aan een oplossing voor de probleemstelling. Ze deden een goed voorstel en hielden zich vervolgens aan hun woord. De levertijd van de haakse tandwielkasten was zeer kort en de producten voldeden ruimschoots aan de gestelde eisen. Eigenlijk zijn we te laat bij Apex terecht gekomen. Als we deze vraag eerder bij hen hadden neergelegd, hadden we ook eerder kunnen opleveren.’
Lees hier het hele interview uit vakblad Mechatronica&Machinebouw...