Vier onderwijsinstellingen: Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Leiden, Avans Hogeschool, Hogeschool van Amsterdam

Hogeschool Rotterdam – John Roeloffs en Koen Muilwijk
Vanuit meerdere minoren en derdejaars projecten bij de opleidingen Elektrotechniek en Technische Informatica maakt de Hogeschool Rotterdam links tussen bedrijven, onderzoek en onderwijs mogelijk. Er zijn meerdere estafette (volledige school jaar) projecten met Erasmus Medisch Centrum, TUD, RAAST en met diverse ondernemers uit de regio Zuid Holland. De multidisciplinaire aanpak komt tot uiting bij de minoren: Embedded Systems, Energietechniek en Smart Things. We hebben een focus op duurzame energie(harvesting), circulaire economie, monitoring, IOT en de mogelijkheid deze in combinatie met Artificial Intelligence (AI) toe te passen.

We zijn flexibel in het opzetten van nieuwe onderzoeksprojecten met externe bedrijven. Projecten kunnen in september of februari van start gaan met multidisciplinaire teams bestaande uit 3 tot 5 studenten.

 

Hogeschool Leiden – Jurjen van der Meij en Danny Dukers
Vanuit het Kenniscentrum van de Hogeschool Leiden wordt focus gelegd op biologische / life science vakgebieden, waarbij het gebruik van instrumentatie en laboratorium technologie in diverse projecten naar voren komen. Samenwerking met een brede groep bedrijven uit de regio vindt haast vanzelfsprekend plaats door lectoren en met stageplekken, maar er komen ook hele specifieke vragen vanuit het bedrijfsleven om kennis met elkaar te ontwikkelen.

Als voorbeelden van de samenwerking komen projecten aan de orde, die een analyse van de darmen van een wielrenner maken, gefermenteerde dranken onderzoeken of bijvoorbeeld DDT (dat staat voor Dichloor Difenyl Trichloorethaan, oftewel insecticide) in zwaluw eieren onderzoeken.

 

Avans Hogeschool – Martèn Driesser
Met het minor programma Factory of the Future combineert de Avans Hogeschool diverse vakgebieden, om slim te produceren en machines te ontwikkelen. Dat kan door Virtual Reality te gebruiken, om de kennis van oudere medewerkers sneller over te dragen op nieuwe collega’s van een technisch bedrijf. Het kunnen ook specifieke projecten zijn die de lokale maakindustrie met gedeelde deskundigheid klaarstomen voor de Factory of the Future.

Ieder halfjaar wordt er gewerkt aan projecten met een duidelijk einddoel. Bedrijven hebben het liefst een oplossing en docenten zoeken de leercurve. Hoe ga je in die samenwerking om met het spanningsveld en kan een ander perspectief hierbij helpen?

 

Hogeschool van Amsterdam – Tanja Hulst
De Hogeschool van Amsterdam benadrukt de impact voor bedrijven te willen vergroten. Er zijn projecten gestart om dit te bewerkstelligen. Zo is ‘Be an Engineer’ gestart vanuit de werkveldcommissie Engineering waarin de vraag voor meer talent naar voren kwam, samen met de branchevereniging en bedrijven is het programma gestart. De opzet is open en vraag gestuurd waardoor de waardecreatie voor alle partijen en juist ook het bedrijfsleven goed in beeld wordt gehouden. Inmiddels is dit een landelijk initiatief met meerdere hogescholen en branches.

Bij de Faculteit Techniek is ook een open systeem van gestart, Communities of Practice, die jaar 3 en 4 behelzen. Hier kan het bedrijfsleven met thematische communities samenwerken, zonder de ad hoc nadelen van stagiaires en projecten, waarin de continuïteit geborgd is per thema door bedrijven, onderzoekers en docenten die langdurig betrokken zijn.

In 2018 is het innovatienetwerk INNNER gestart waar bedrijven complexe innovatievraagstukken kunnen inbrengen en interdisciplinair wordt samengewerkt. Er komt in 2023 een open semester, Transdisciplinairy Design waar hogeschool breed samengewerkt wordt met het bedrijfsleven. Dit is ook een entiteit waar vraag gestuurd gewerkt kan worden.

Meld u nu aan voor de beurs

Terug naar het seminarprogramma.

Partners