Deze week kregen wij hoog bezoek! Wij mochten de volledige directie en Raad van Commissarissen van ons moederbedrijf Addtech verwelkomen in Nederland.

Zij maken een speciale tour door de lage landen om hun bedrijven in dit polderlandschap nog beter te leren kennen. En omdat MCS één van de weinige bedrijven in hun portfolio is die expert is in draadloze communicatietechnieken, wilden zij hier ook meer over weten.

Schiphol: één van de meest inspirerende plekken

Fris uit het vliegtuig waren Jan Van Rossum, Frank Olsthoorn en Bas Piek hun welkomstcomité op Schiphol. Waar de meeste reizigers direct hun weg vervolgen van de luchthaven, bleven wij met onze Zweedse delegatie juist op één van de meest inspirerende plekken van ons land.

Schiphol is al ruim 5 jaar onze Private LoRa-partner. Wij hebben hen ondersteund met de uitrol van hun Private LoRa network en het opzetten van een aantal interessante use cases. En juist in die use cases wilde Addtech zich verdiepen.

Schiphol, Vanderlande en MCS: samen ondernemen

Dus was het aan ons om samen met Werner de Bruijn, Dennis de Cock en Jelle van Willigen van Schiphol Group en Wim Bruning van Vanderlande (verantwoordelijk voor de procesautomatisering van de bagagebanden) te vertellen over wat wij precies samen op onze luchthaven ondernemen.

Beste digitale luchthaven ter wereld

Werner gaf een mooie doorkijk in de ambitie van Schiphol om voorloper te zijn als de Beste Digitale Luchthaven ter Wereld. Hij deelde de geslaagde, maar ook de mislukte use cases met het Private LoRa-netwerk.

Daarna zette Dennis zijn missie uiteen om het onderdeel ‘Airsite’ van de luchthaven versneld te elektrificeren. Een heel actueel thema als een van de belangrijkste middelen om de klimaatdoelstellingen in 2030 te halen.

52 kilometer aan bagageband monitoren

Wim sluit af met de herkenbare bagagebanden. Schiphol heeft een netwerk van 52 kilometer aan bagageband. Defecten aan deze bijzondere infrastructuur leidt niet alleen tot hoge kosten, maar vooral ook tot een verstoorde operatie.

Een kleine onderbreking in dit bedrijfskritische proces leidt tot ongewenste downtime, vertragingen en frustratie bij reizigers. Vanderlande en MCS hebben samen een sensor ontwikkeld die de onderhoudscyclus van de bagagebanden monitort door middel van trilling en temperatuur.

Hiermee kan er vóórdat er een storing optreedt, onderhoud gepleegd worden. Deze vorm van predictive maintenance levert een enorme besparing in geld op en draagt bij aan een fijne reizigerservaring op de luchthaven.

Zweedse tour gaat verder

In anderhalf uur zijn de Addtech board en de commissarissen bijgepraat. Zij gaan met een mooie indruk van Schiphol, Vanderlande én dochter MCS verder met hun Nederlandse tour.

Wil jij net als Schiphol ook een Private LoRa-netwerk? Of wil je je eerst meer verdiepen in de IoT-mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem Contact met ons op. Dan kijken we samen met jou naar de beste oplossing voor jouw wensen.

FHI, federatie van technologiebranches
nl_NLNederlands