Agentschap innoveren en ondernemen lanceerde een campagne ‘Ondernemers ondernemen voor iedereen’, waar ze verhalen delen van ondernemers. Het verhaal van Comate kon hier niet ontbreken..
Lees hier het volledige artikel:
Comate: functionele producten die volledig beantwoorden aan de wensen van de klant én gebruiker
Streven naar een toegevoegde waarde voor mens en maatschappij, dat stellen we voorop
Sinds zijn opstart zo’n 9 jaar geleden is ingenieurs- en designbureau Comate uitgegroeid tot een gevestigde waarde in het Europese hightech landschap. Aan het hoofd staan Wouter Foulon en Sander Van den dries. Samen met hun team van ingenieurs en designers gaan ze iedere dag opnieuw de uitdaging aan om innovatieve producten neer te zetten die een positieve impact hebben op de samenleving. “We ontwikkelen vandaag een nieuw product en verbeteren er morgen iemands levenskwaliteit mee. Op die manier kunnen we echt het verschil maken, dat geeft energie”, vertelt Sander.
Nieuwe ideeën en vragen vertalen naar een nieuw product in de markt, dat is waar Comate voor staat. Ze werken sector overschrijdend en kunnen daardoor actief zijn in tal van uiteenlopende sectoren. Naast de auto, food en telecom industrie, is Comate bijvoorbeeld ook actief in de medische sector. “Recent hebben we aan een set van tools gewerkt voor een orthopedisch chirurg die een nieuwe techniek had ontwikkeld om een heup te vervangen. Dankzij de combinatie van zijn techniek en onze tools is de ingreep veel kleiner geworden en kunnen patiënten veel sneller naar huis”, vertelt Sander. Ook de maatschappelijke factor verliest het duo hierbij niet uit het oog. “Vanuit onze expertise gaan wij een der welk mechatronisch probleem aan waarbij we altijd proberen om de state of the art te verbeteren”, zegt Wouter. “Wanneer iemand bijvoorbeeld naar ons kwam met het idee om een nieuwe sneeuwruimer op de markt te zetten, zorgden we voor een elektrisch én autonoom exemplaar. In plaats van opnieuw een sneeuwruimer te ontwikkelen waar je achter loopt, hebben we dat dus volledig anders aangepakt. De robot kan enerzijds volledig op zichzelf functioneren en anderzijds aangestuurd worden door de eigenaar met een mobiele app. Beeld je in dat er nu in Amerika een halve meter sneeuw ligt, dan rijdt de autonome sneeuwruimer zelf uit waardoor je enorm veel tijd kan winnen in de ochtend en geen benzine meer verbruikt. Vanuit ecologisch perspectief kan dat tellen.”
Je moet de pet van de klant opzetten. Een “wij en jullie” verhaal bestaat niet, het is “wij als team”.
Het ontwikkelingsproces van een nieuw product kan meerdere jaren in beslag nemen. Naast tal van praktische zaken waar je rekening mee moet houden, staat wederzijds vertrouwen in dit proces centraal. “Je gaat een hele nauwe samenwerking aan met een bedrijf om hun idee te ontwikkelen. Hierbij zien we hen echt als partner en zijn we één team. Een wij en jullie verhaal bestaat niet”, aldus Wouter. “De dingen die we doen, vereisen dat vertrouwen ook. Het is geen rechtlijnig parcours waarvan je ons vraagt om tien stylo’s te ontwikkelen. We gaan echt iets ontwikkelen wat nog niet bestaat op de markt. De klant moet ons enorm vertrouwen en weten dat als ze met Comate een product gaan ontwikkelen, ze de hoogte kans op slagen hebben.” Omdat ze bij Comate ook zelf weten hoe het is om een product op te markt te zetten, de wereld rond te reizen om het verkocht te krijgen en geldrisico’s te nemen, kennen ze als geen ander de druk die velen van hun klanten voelen wanneer ze bij hen aan komen kloppen. “Naast ontwikkelaar ben je ook een coach, dat apprecieert de klant. Die waarde is enorm belangrijk”, licht Sander verder toe.
Onze collega’s zijn het allerbelangrijkste in onze onderneming. We willen dat iedereen elke morgen opstaat en weet waarom zij gaan werken.
Het geheime ingrediënt van hun succes? “De mensen”, zo vertelt Wouter. “In onze onderneming is er maar één ding belangrijk, en dat is het team. Ik vind het indrukwekkend wat onze collega’s doen. Ze slagen erin om iedere keer een indrukwekkend product neer te zetten en dat zie je ook terugkomen in onze klanten surveys die enorm lovend zijn. Zo’n omgeving is fantastisch om in te werken en maakt die extra ingestoken moeite het helemaal waard.” Ook wanneer een klant nog overtuiging nodig heeft, ligt het volste vertrouwen bij het team. “We maken in dat geval een startproject en je merkt dat wanneer de collega’s er klaar mee zijn, de klant echt overtuigd is en denkt; daar zet ik mijn geld op in”, besluit Sander.