Door de stijgende populariteit van elektrische vervoermiddelen is de vraag naar batterijen verhoogd. Vaak worden deze batterijcellen en/of batterijen uit Azië geïmporteerd en draait het vooral om prijs en niet om veiligheid. Daar moet verandering in komen, omdat dit tot (brand)gevaarlijke situaties kan leiden stelt T&M Consultant André Handgraaf van TT&MS. Meer aandacht vanuit de branche zou een mooie stap zijn.

Het testen van batterijen en batterijcellen op veiligheid is heel belangrijk. Veel mensen zullen zich de beelden van de Tesla waarvan de batterij uitbrandde nog wel kunnen herinneren. Het is essentieel om de veiligheid van batterijen te testen, omdat je dat soort situaties wilt voorkomen. Daarnaast speelt het ook een rol dat steeds meer vervoersmiddelen elektrische batterijen gebruiken. Elektrische fietsen winnen nog steeds aan populariteit en ook de elektrische step is steeds vaker in het straatbeeld te zien. Als de batterijcellen van deze voertuigen oververhit raken zit je met een groot probleem.
Veel batterijcellen komen uit Azië en daar blijkt in de praktijk weinig aandacht voor veiligheidstesten te zijn. Een batterijcelisolatietest en een impedantietest zijn eenvoudige testen die snel kunnen worden uitgevoerd en weinig tijd in beslag nemen. Vaak wordt er echter voor gekozen om niet te testen. Een kwestie van tijd en geld. Als de cellen echter gebreken vertonen, kunnen levensgevaarlijke situaties ontstaan. Het blussen van een batterij in een niet-testomgeving is onbegonnen werk. Ook in Europa valt er nog het een en ander te verbeteren. Cellen die in partijen van duizenden stuks binnenkomen, ondergaan niet allemaal een test. En ook na het samenstellen van een batterij module of pack is het gewoon verstandig om nog een test routine te doorlopen alvorens te verzenden.

Imagoschade
Er is helaas nog steeds geen verplichting voor het testen en veilig opslaan van baterijen. Wel wordt er gewerkt aan nieuwe richtlijnen en zijn er legio adviezen maar er is nog geen wettelijke vastgestelde norm. (Er wordt nog steeds gewerkt aan de PGS-373.)
Vreemd genoeg kiezen zelfs bekendere fabrikanten er niet allemaal voor om hun batterijen te laten testen. Veel ongelukken met batterijen halen de publiciteit niet, waardoor het merk in kwestie geen imagoschade oploopt. Als deze gevallen vaker de krant zouden halen, zou dat zeker gevolgen hebben voor bedrijven. Er moet meer aandacht komen voor het belang van veiligheidstesten.

Keurmerk
Er zou een keurmerk op batterijen moeten komen. Met zo’n sticker weet je dan direct of het product in kwestie veilig is. De eerste stap is echter bewustwording creëren. Er is een veilige testomgeving nodig en die zijn nog spaarzaam. Weiss Technik heeft speciale klimaatkasten ontwikkeld voor het veilig testen van batterijen. De firma Hiltra heeft specifieke kasten ontwikkeld voor het veilig opslaan van batterijen.  Mocht er brand uitbreken, ontstaat er geen schade aan het pand. Ook speciale blusmiddelen voor lithiumbatterijen zijn inmiddels beschikbaar.
Naast veiligheid is de capaciteit van de batterij een aandachtspunt. De volgende vragen moeten zeker gesteld worden als het gaat om batterijen. Hoe lang gaat een batterij eigenlijk mee in het aantal laad- en ontlaadcycli? Hoe hoger de laad spanning (boven de 4.2V) hoe korter de levensduur en hoe hoger de kans op overladen en oververhitting. En hetzelfde geld voor de minimale batterij spanning. Ontlaad je de batterij tot 3.0V, 2.8V of nog lager? Dit heeft invloed op de capaciteit berekening maar heeft nadelige gevolgen voor de levensduur. Deze testen worden meestal door de batterij fabrikant zelf gedaan.

Specs
Er wordt – nets als veiligheidstesten – echter weinig naar gevraagd in de branche. Hoe worden specs vastgelegd en gespecificeerd? De specs zouden duidelijkheid moeten geven aan de afnemer maar aan de juiste informatieverschaffing schort het nog wel eens. Er is actie vanuit de branche nodig om meer bewustwording omtrent veilige batterijen en batterij opslag te creëren.

Related companies

FHI, federatie van technologiebranches
nl_NLNederlands