Aandacht voor fit & verbondenheid begint op de eerste werkdag van een nieuwe medewerker. Kijk dan al vooruit, dit is de beste vorm van preventie. Problemen voorkomen is beter dan ingrijpen als het misgaat. Een ongemotiveerde medewerker enthousiast krijgen, is lastig. En een versleten rug herstel je niet meer. Hoe eerder aandacht voor preventie begint, hoe meer resultaat er is.
Door: Sandra Engelbertink, Human Resources
Toch blijkt regelmatig dat preventie minder hoge prioriteit krijgt. Hoe meer aandacht je aan preventie besteedt, hoe groter de kans dat jouw medewerkers gezond blijven, productiever zijn en jij als werkgever bovendien minder aan (verzuim)kosten kwijt bent.
De pandemie zorgt ervoor dat juist nu het een uitdaging is nu om gezond, fit en in verbinding met elkaar te blijven. Welke uitdagingen zijn er en wat kan je doen?
Uitdagingen van medewerkers
Zorg voor voldoende inzicht in wat er speelt bij jouw medewerkers. Hoe gaat het met je medewerkers en wat hebben zij nodig? Niet alleen geeft dit nieuwe inzichten om als werkgever op te opereren, ook vormt dit vaak al een communicatiemiddel op zich. Zo laat je als werkgever zien dat je tevredenheid en vitaliteit belangrijke onderwerpen vindt en dat je er actief mee aan de slag gaat. Dat alleen al werkt vaak activerend voor medewerkers om ook zelf in actie te komen.
Van resultaten naar plan
Zet de resultaten van jouw onderzoek onder medewerkers tegen het licht: wat doe je op dit moment al en waar zou je nog op in kunnen zetten? Houd hierbij rekening met wat er in de toekomst nog op jouw organisatie en medewerkers af kan komen. Hoe ontwikkelen de markt en de werkzaamheden zich? Wat zijn actuele trends op het gebied van fit en verbonden zijn? Wat komt er cao-technisch op je af?
Maar denk bijvoorbeeld ook aan piekmomenten in productie, personeelstekort en hybride werken die leiden tot werkdruk, stress en burn-outs. Of ontgroening en vergrijzing die de druk op fysieke belasting verleggen.
Eigen regie en concreet gewenst gedrag
Ook de medewerker zelf heeft zijn of haar eigen verantwoordelijkheid. En hoewel die term de indruk wekt dat ‘eigen regie’ vanuit de medewerker zelf ontstaat, kunnen veel medewerkers daarin wel een ruggensteuntje gebruiken. Werkgevers worstelen daar wel eens mee, want hoe maak je een onderwerp als duurzame inzetbaarheid, waarbij de urgentie pas ver in de toekomst zichtbaar is, praktisch en begrijpelijk voor je medewerkers? Met diverse klanten zochten we samen met medewerkers naar oplossingen naar hoe zij ‘fit voor je job’ zijn en blijven. Er kwamen interessante out-of-the-box ideeën bovendrijven voor het bijhouden van kennis en vaardigheden en het fysiek en mentaal in staat blijven om het werk uit te kunnen voeren. Leuk om dit in 2022 ook met FHI-leden te doen in inspiratiesessies!
Als werkgever kun je al een grote stap in de goede richting zetten door weg te blijven van vage doelen en omschrijvingen. Je mag gerust aangeven wat het concrete gedrag is wat je van medewerkers terug wilt zien. Kleine dingen kunnen al concreet gedrag triggeren, zoals het voorbeeldgedrag en de rol van leidinggevenden. Het herkennen van signalen van medewerkers en het voeren van het gesprek op basis van die signalen is belangrijker dan ooit merken we bij veel bedrijven.
Zet preventie bovenaan je prioriteiten
Wat inzetten op preventie lastig maakt, is dat de urgentie niet altijd direct zichtbaar is. Maar zoals aan het begin van dit artikel al beschreven is het wél heel belangrijk. En als je iets langer bij het onderwerp stil staat, zie je ook hoe urgent het kan zijn. Wacht dus niet langer, ga op onderzoek uit, maak een plan, maar ga vooral meteen aan de slag! Wil jij zelf ook een ruggensteuntje? Samen met Personele Zaken bieden we in 2022 workshops aan op het gebied van duurzame inzetbaarheid, vitaliteit en toekomstgericht personeelsbeleid. Hou onze agenda in de gaten en mail ons als je zelf bepaalde onderwerpen graag op de agenda terugziet (jori.hoving@fhi.nl)!