Snel opladen voor groene bussen 

Snel opladen voor groene bussen  Door: Helukabel B.V.

Luchthaven Schiphol bij Amsterdam wil de meest efficiënte luchthaven ter wereld worden. Passagiers van en naar de luchthaven vervoeren in stille elektrische bussen zonder uitstoot is de sleutel tot dit doel. Omdat deze bussen meestal continu in gebruik zijn, moeten de accu's snel kunnen worden opgeladen wanneer de gelegenheid zich voordoet. Om aan deze vraag te voldoen, werd op Schiphol het grootste snellaadnetwerk ter wereld aangelegd volgens de strengste technische normen, waaraan deels werd voldaan door het gebruik van kabels van HELUKABEL.

Hoewel Nederland een relatief klein Europees land is, is de Amsterdamse luchthaven Schiphol in een aantal opzichten een van de belangrijkste: om te beginnen is het de derde drukste luchthaven van Europa, na Londen Heathrow en Parijs Charles de Gaulle. In 2019 zijn er ongeveer 71 miljoen reizigers opgestegen en geland, waarmee het qua passagiersaantallen tot de top 15 luchthavens behoort. Schiphol is niet alleen de thuisbasis van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM, maar is ook de Europese hub voor het Amerikaanse Delta Air Lines, de op een na grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld naar vlootomvang. 
Naast de continue focus op groei, streeft Schiphol ernaar de meest duurzame luchthaven ter wereld te worden, ondanks de huidige daling van het luchtverkeer als gevolg van de COVID-19 pandemie. Om dit doel te bereiken, werd een emissievrij elektrisch bussysteem, dat passagiers vervoert van de parkeergarages en openbare bushaltes van de luchthaven naar de terminalgebouwen en vliegtuigen, essentieel geacht. Om de e-bussen 24 uur per dag, zeven dagen per week in bedrijf te houden, was een infrastructuur voor snel opladen van cruciaal belang. 

 

Grote bouwwerf op de luchthaven Schiphol (© Heliox)
Grote bouwwerf op de luchthaven Schiphol (© Heliox)

Een project met sterke partners 
Heliox, een Nederlands bedrijf uit Best bij Eindhoven, is de leverancier van de laadinfrastructuur, van het eerste ontwerp tot de productie. Heliox heeft veel ervaring met het implementeren van laadinfrastructuur voor grootschalige e-busprojecten. Het is het bedrijf dat het e-bussysteem van de stad Eindhoven laadt, dat toen het werd ingevoerd het grootste in zijn soort was in Europa. Meer recentelijk heeft Heliox een oplaadoperatie opgezet in de Noorse luchthaven Avinor Olso om elektrische pendelbussen van stroom te voorzien. Toen de luchthaven Schiphol aan de beurt was, installeerde Heliox naadloos 109 snellaadstations in minder dan negen maanden. De laadoplossing werd voor Schiphol aangeschaft door Transdev Nederland, dat ook verantwoordelijk is voor de exploitatie van de 100 elektrische bussen van het bussysteem, de grootste elektrische vloot van Europa. De bussen zijn geproduceerd door VDL Bus & Coach, eveneens gevestigd in Nederland. 
De e-bussen worden opgeladen door Heliox's op het dak gemonteerde stroomafnemers die in bovengrondse oplaadstations worden gestoken. Het opladen van de batterij begint automatisch met een druk op de knop door de chauffeur. Het nieuwe aan deze oplossing is dat elektrische voertuigen een keuze hebben: ofwel kunnen zij hun volledige energievoorraad in het depot opladen tijdens lange stilstandperiodes, ofwel kunnen zij gebruik maken van korte pauzes om gedurende een vaste periode zeer grote hoeveelheden elektriciteit op te laden. 

Goed kabelbeheer is onmisbaar voor e-mobiliteitsprojecten. (© Heliox)
Goed kabelbeheer is onmisbaar voor e-mobiliteitsprojecten. (© Heliox)

Hoge stroombelastbaarheid, continue beschikbaarheid en topkwaliteit
Om zo'n flexibel laadproces te implementeren, moesten de kabels in de snellaadstations dienovereenkomstig worden gedimensioneerd. Het snellaadnetwerk levert 13 megawatt. Een indrukwekkend cijfer. Heliox heeft voor het project gekozen voor kabels van het bedrijf HELUKABEL uit Hemmingen. In totaal werd meer dan 13 kilometer HELUTHERM® 145 eenaderige kabel met een doorsnede van 16 tot 240 mm² geïnstalleerd in de 109 snellaadstations. "Sommige van de kabels zijn zo dik als je arm. Dankzij hun hogere stroomvoercapaciteit kunnen er in de kortste tijd grote hoeveelheden energie doorheen stromen", legt Jasper van Beusekom, algemeen directeur van HELUKABEL Nederland en manager van het Heliox-project, uit.
"Heliox heeft voor HELUKABEL gekozen, omdat wij het enige bedrijf waren dat de benodigde kabels in de vereiste kwaliteit en hoeveelheid op voorraad had", vervolgt Jasper van Beusekom. Er waren twee fundamentele technische vereisten: "Ten eerste moesten de kabels een bepaalde minimale buigradius hebben vanwege de beperkte ruimte bij de oplaadstations. Ten tweede moesten ze bestand zijn tegen hoge stroomniveaus en dus tegen hoge temperaturen. De HELUTHERM 145 is bestand tegen en geleidt gelijkmatig temperaturen tot 125 graden Celsius en gedurende korte perioden tot 145 graden Celsius", verklaart Moritz Barlage, Hoofd Europese Verkoop bij HELUKABEL.

Heliox waardeerde ook de naadloze logistiek van HELUKABEL : "HELUKABEL heeft niet alleen een goede naam als een van de toonaangevende fabrikanten in de elektrotechnische industrie, we weten ook uit eerdere projecten dat we op hen kunnen vertrouwen als een professionele partner", zegt Jeroen Scherders, Director of Supply Chain bij Heliox.  
Hij legt verder uit dat "dit betekende dat het projectwerk veel sneller vorderde, omdat de grootste uitdaging bestond uit het coördineren van alle betrokken partijen, waaronder de busfabrikant VDL Bus & Coach, de busvervoerder Transdev/Connexxion, het nutsbedrijf en de kabelleverancier." Het duurde slechts negen maanden om het project succesvol af te ronden. "De planning was uitstekend en alle overleggen verliepen soepel", meldt een tevreden Moritz Barlage "en het is natuurlijk ook leuk om te weten dat we met de halogeenvrije HELUTHERM® 145 een kleine bijdrage hebben geleverd om van Schiphol een nog groenere en duurzamere luchthaven te maken."

Bekijk deze video om meer te weten te komen over dit interessante project op Amsterdam Airport Schiphol:

 

Over Transdev/Connexxion: Transdev Nederland is onderdeel van de Franse transportgroep Transdev. Met vestigingen in 17 landen verspreid over 5 continenten, is Transdev een leider in mobiliteitsoplossingen over de hele wereld. Connexxion is onderdeel van Transdev Nederland, en één van de grootste mobiliteitsbedrijven in het land. Met de steun van bijna 8.000 medewerkers maakt Connexxion een half miljoen ritten per dag, waarmee een miljard kilometer per jaar wordt afgelegd. Op Schiphol exploiteert zij de grootste vloot elektrische bussen van Europa. Meer informatie over Transdev/Connexxion:
https://www.connexxion.nl/en/about-connexxion/meet-transdev

 

Over VDL Bus & Coach: VDL Bus & Coach is een van de grootste busproducenten van Europa en tevens marktleider in de zero-emissie sector. Sinds de lancering van haar eerste elektrische bus in 2013, hebben de Citea bussen, zoals ze bekend staan, meer dan 100 miljoen elektrische kilometers afgelegd in meer dan 55 Europese steden. VDL Bus & Coach is onderdeel van de VDL Groep gevestigd in Eindhoven, waar ongeveer 15.000 mensen werken in 106 individuele bedrijven in 20 landen. Meer informatie over VDL Bus & Coach: https://www.vdlbuscoach.com/en 

Over Heliox: Heliox levert complete oplossingen voor al uw uitdagingen op het gebied van laadinfrastructuur. Het omvat slimme laadoplossingen voor allerlei soorten groenere transportsystemen, in havens, busdepots, distributiecentra of openbaarvervoerpunten op zee - van kleine tot grote wagenparken. Heliox heeft betrouwbare laadinfrastructuur geleverd voor een grote verscheidenheid aan klanten over de hele wereld. Wilt u meer weten over Heliox, hun meest succesvolle projecten of hoe u kunt bijdragen aan het creëren van een duurzame wereld, bezoek dan hun website: 
www.heliox-energy.com