Unieke app helpt operators bij Danone beter presteren

Unieke app helpt operators bij Danone beter presteren Door: FHI

Mobiele applicaties in combinatie met clouddiensten kunnen productieomgevingen helpen efficiënter te opereren. Jorn Vroegh en Mike Dubach laten een praktijkvoorbeeld bij voedingsmiddelenconcern Danone zien, waarbij een app operators actief helpt hun werkzaamheden zelfstandig uit te voeren.

Door: Dimitri Reijerman

Bij Danone worden onder de naam Nutricia voedingsmiddelen voor ziekenhuizen en apotheken geproduceerd in een fabriek in Zoetermeer. In 2015 werd een project gestart om de enorme hoeveelheid deels papieren instructies die operators moesten kennen op een betere manier voor hen te ontsluiten. Daarvoor bleek een performance support system nodig. Zo kregen de operators toegang tot de juiste, actuele informatie op het juiste moment.

Al snel kwam de keuze op Teamwork terecht, een cloudbased oplossing. Met deze tool kan iemand een probleem met bijvoorbeeld een machine in een feed aan andere collega’s melden, ook bij medewerkers in andere vestigingen. Daarnaast bevat Teamwork een trainingsmodule om nieuwe kennis op te doen. Het leerproces is voor de instructeurs zeer inzichtelijk te maken.

De app, die draait op tablets en mobieltjes, kunnen QR-codes van bepaalde machines scannen of bij zogeheten ‘Poca Stations’ inloggen. In de praktijk bleken de Danone-medewerkers het systeem snel op te pikken en toe te passen. De app werkt ook goed bij het toepassen van de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) bij Danone en het is sinds 2017 mogelijk om ook formulieren in te vullen via het systeem. Zo komt een paperless office weer een stukje dichterbij.

Inmiddels draait de app in 21 fabrieken van Danone. Fabrieken mogen daarbij overigens zelf bepalen of zij voor deze oplossing kiezen, maar volgens Jorn Vroegh zorgt mond-op-mond-reclame er voor dat Teamwork snel groeit binnen Danone.

Er zijn wel een aantal aandachtspunten bij grootschalige implementatie van systemen als Teamwork. Zo moet in een grote fabriekshal de wifi-infrastructuur goed op orde zijn. Ook moet er goed gekeken worden naar welke instructievideo’s nuttig zijn. In de praktijk zijn dat met name video’s over machineproblemen die niet vaak optreden.

Samengevat zorgt Teamwork bij Danone voor een beter probleemoplossend vermogen bij de operator, wordt er beter onderling samengewerkt op de productievloer en vermindert het aantal gemaakte fouten. Dit zorgt voor minder downtime en een reductie in de hoeveelheid afval bij de productie. Ook het trainen van nieuwe medewerkers verloopt efficiënter: er is minder inwerktijd nodig (een reductie tot 40 procent) en vorderingen in het opdoen van kennis door een nieuwe operator zijn beter bij te houden.

Bekijk hier de replay van het webinar dat Danone gaf tijdens de Productie Prces Automatisering online kennisdagen 2021: