De opsomming hierboven geeft het probleem goed weer. En pas vanaf 2026 kunnen we meer duidelijkheid verwachten vanuit Den Haag. Sander vertelt hoe moeilijk het is om een duidelijk onderscheid te maken tussen een opdrachtovereenkomst (de zzp’er) en een arbeidsovereenkomst. En de potentiële nare gevolgen: naheffingen en arbeidsconflicten. Let op! Vanaf 1 januari 2025 gaat de belastingdienst handhaven. Sander geeft de volgende tip: maakt de opdracht onderdeel uit van je core-business en heb je een sturende leidinggevende relatie? Zo ja, dan is het hoogstwaarschijnlijk een arbeidsovereenkomst en géén opdrachtovereenkomst.
Voor meer informatie, neem contact op met FHI-advies.
Na de lezing van Vestius Advocaten is het tijd voor de lunch. De ruim vijftig deelnemers schuifelen de zaal uit richting het atrium. Hier staat traditiegetrouw een uitgebreide lunch klaar. Aan de statafels wordt gediscussieerd over het verschil tussen een arbeids- en een opdrachtovereenkomst. De moeilijkheid is voor alle aanwezigen een lastig vraagstuk en zeer relevant. De HR-professionals hebben goed geluisterd en zijn zich terdege bewust: “Het gaat ons allemaal aan”.
Modern HR-beleid
Tijdens het middagprogramma kunnen de aanwezigen kiezen uit twee lezingen. Ik volg de presentaties Modern HR-beleid en Werven of ontwikkelen. Klap Verzekeringen en ISA Training & Coaching geven ook een presentatie, maar zoals Andreas tijdens de introductie al aangaf: je kunt niet overal bij zijn.
Met een klein duwtje in de rug worden de deelnemers weer de zaal in geleid en neemt Sandra Engelbertink het woord. Zij geeft een presentatie over Modern HR-beleid en over de reis van de medewerker. Zij benadrukt dat vijf generaties nu naast elkaar en met elkaar moeten werken. Vijf generaties met elk hun eigen kernmerken, waarden en communicatiestijlen. Dit is voor veel organisaties een uitdaging. Het eerste dat van belang is, aldus Sandra, is dat je de verschillen erkent en herkent. “Weet wat je hebt binnen je organisatie én waar je naar toe kunt groeien”.
Werven of ontwikkelen
Tijd voor een korte pauze om even de benen te strekken. De deelnemers hebben elkaar gevonden. Overeenkomsten en verschillen tussen de organisaties worden uitvoerig besproken. Elke onderneming heeft zijn eigen stijl en cultuur. En duidelijk komen de onderlinge verschillen bovendrijven. Eén van de doelstellingen van het HRM-seminar is het delen van kennis en ervaring. De dag is in dit opzicht al een succes.
Geke Schuiteman en Lennart de Winter van Valpeo nemen na een korte introductie van Andreas het woord over. Aan de hand van theorie uit de ontwikkelingspsychologie leggen ze uit hoe je inzicht krijgt in het potentieel van medewerkers.
De basis van hun presentatie is het onderscheid tussen ‘leren’ en ‘ontwikkelen’. Onder het begrip leren plaatsen zij alle vaardigheden en kennis die je nodig hebt om je baan naar behoren uit te voeren. Ontwikkelen ligt gecompliceerder. Hiermee bedoelen ze mentale groei. Het proces dat iedereen doormaakt en afhankelijk is van tal van factoren. De levenslange groei van kind naar volledig autonoom individu.
Er is een enorm tekort aan mensen in de huidige arbeidsmarkt. Het is cruciaal om de mensen die je hebt tot in hun volledige potentie te ontwikkelen. Lennart en Geke benadrukken hoe belangrijk het is om inzicht te krijgen in het fundament. De basis waarop je werknemers staan en waaruit ze hun werkzaamheden verrichten.
GenZ
Aan het Belgische Done by Friday de eer om deze mooie dag af te sluiten met een spetterende presentatie over Generatie Z. Sven Boelpaep en Kenny Timmermans staan samen voor de groep en geven enthousiast advies.
GenZ zijn de digital natives onder ons. De generatie die geboren is tussen 1995 en 2010. In totaal gaat het om 4.9 miljoen jongeren tot 25 jaar en 2.8 miljoen zitten tussen de 12 en 25 jaar. Een groep om rekening mee te houden. En een groep die op een andere manier wenst te worden benaderd dan de generaties hiervoor.
En nogmaals: ondernemers spreken niet meer van een War On Talent maar van een War On People. 72 procent van de ondernemers in Vlaanderen vreest dat rekrutering de komende jaren nog moeilijker wordt.
Done by Friday houdt de groep HR-professionals een spiegel voor. Het wordt tijd dat recruiters gaan denken als marketeers. “Hoe maak jij je bedrijf relevant voor GenZ?”, vraagt Sven aan de deelnemers. Je bedrijf is een merk, en de job het product. En om het kort samen te vatten: “Je moet je doelgroep begrijpen”.
GenZ is de eerste generatie die opgroeit in een ultra connected world. Daarnaast is deze generatie zeer waarde gedreven. Als voorbeeld geeft Kenny de slogan: ‘Planet over Profit’. GenZ is maatschappelijk betrokken en hecht zeer veel belang aan eigen waarden.
Een ander groot verschil met voorgaande generaties is dat media on demand & by default is. En, user generated, interactief, snel en instantaneous. En dus gratis. GenZ is niet geïnteresseerd in hyper gelikte marketing video’s. En bij de minste suggestie van advertentie springt de onneembare vesting omhoog: the wall of I don’t care.
Het belangrijkste dat Kenny en Sven je willen meegeven is dat je interesse toont voor hun leefwereld. En heel praktisch geven ze ons “Content met focus op RRR: real, raw en releatable”.
GenZ loves authenticiteit. Dus stop maar met die gelikte advertentiecampagnes. GenZ houdt van stuntelige zelf opgenomen video’s waarin je jezelf blootgeeft, je kwetsbaar opstelt en eerlijk bent.
Als je naar Sven en Kenny luistert dan lijkt het doodsimpel. Maar nu? Nu moeten wij zelf aan de slag. En als daverende afsluiter onthuld Done by Friday onder luid gelach: “GenZ is niet loyaal aan hun werkgever. Hun loyaliteit zit niet vast aan een werkgever, maar aan persoonlijke groei en werk dat hen inspireert. Dus zorg daarvoor!”.