Onderwerp
Federatief

Ergerlijk is het en het voelt schurkachtig: gebruikmaken van de angst voor het Corona-virus om je product tegen woekerprijzen aan te bieden. In deze tijd viert deze verkooptechniek hoogtij. Terwijl bedrijven aan hun medewerkers instructies geven over hoe besmetting mogelijk kan worden tegengegaan en te zorgen voor hun medewerkers door bijvoorbeeld buitenlandse zakenreizen af te gelasten, is er een populatie bedrijven die gretig gebruik maakt van de angst in het menselijk brein. Angst verkoopt en het verkoopt goed, maar het succes is van korte duur en met (hopelijk) juridische gevolgschade.

Frank Meijers
Ron Eman
ISA Training & Coaching

Afgelopen week was op tv te zien dat een bedrijf een mondkapje, desinfecterende zeep en een neusspray tegen het Corona-virus aanbiedt voor ‘slechts’ € 150,-. Daar werd bij een praatprogramma wat lachterig over gedaan. Bij deze aangeboden waar worden geen antwoorden meer gegeven of een oplossing verkocht, maar in mijn ogen op onethische wijze kortstondig de zakken gevuld door in de spelen op de mens op zijn kwetsbaarst: vol angst.

Op zich is angst een heel nuttige emotie. Sinds de oudheid zorgt angst ervoor dat wij mensen gevaar vermijden, onszelf beschermen door de signaalfunctie die angst heeft om het lichaam in een flits klaar te maken voor actie en alertheid. Dat we van de angst die mensen hebben gebruikmaken, dat is vrij gebruikelijk in de mensheid. Immers, ook een dokter verdient aan zijn zieke patiënten en prijst een uitvaartverzekeraar haar dienstverlening aan door in te spelen op onze angst, want je wilt je dierbaren toch niet opzadelen met hoge kosten, zorg en een niet geregelde crematie?

Dit zijn vrij gebruikelijke vormen om mensen in actie te krijgen, opnieuw door in te spelen op angst. Maar deze vorm heeft toch een positieve kant. Doktoren en uitvaartverzekeringen zaaien en oogsten geleidelijk, onderhouden relaties, ontzorgen en doen wat wij klanten ethisch verantwoord vinden. Door deze verkooptechniek blijf je op de hoogte van de wensen van je klanten en blijf je relevant voor je doelgroep, wat er ook gebeurt. Ook ná het Corona-virus. In deze vorm kiest je klant voor een oplossing, niet vanuit angst.

Laten wij ons niet verleiden tot kortstondige en onethische acties, en het bang maken van potentiële klanten. Maar blijf verkopen vanuit je geloof in je product, je organisatie en de focus op de klant. De leiding van het bedrijf definieert wat ethiek is en geeft medewerkers de ruimte om zichzelf te blijven door op een eerlijke en persoonlijke manier met (potentiële) klanten om te gaan. Dan blijft verkopen een vak!

Gerelateerde bedrijven

FHI, federatie van technologiebranches
en_GBEnglish (UK)