“De charme van FHI is dat het een offensieve, progressieve club is”
FHI, Federatie van technologie-branches – 12 juni 2018
Afscheidsinterview Kees Groeneveld
Kees Groeneveld zwaait af. De oud FHI-directeur gaat na 27 jaar in dienst bij respectievelijk Het Instrument en FHI met pensioen. In dit afscheidsinterview blikt hij terug op de roerige tijden en de successen van de federatie. Door: Dimitri Reijerman Het begon in de jaren vijftig. In 1956 wilde een aantal importeurs en fabrikanten van instrumentatie een vakbeurs organiseren zonder afhankelijk te zijn van derde commerciële partijen. Zo ontstond de coöperatieve vereniging Het Instrument. De beurs Het Instrument nam een enorme vlucht: in de jaren tachtig kwamen tienduizenden bezoekers op de beurs af. Langzamerhand ontstonden vier specialisaties, vertelt Groeneveld: “Binnen de beurs en binnen de vereniging ontwikkelden zich vier sectoren: leveranciers van elektronica meet- en testapparatuur, bedrijven met meet- en regelapparatuur voor de industrie, instrumentatie voor laboratoria en voor medische apparatuur. Die verdeling bestaat nog steeds.” “Door de jaren heen switchte de beurs verschillende keren van locatie, heen en weer tussen RAI Amsterdam en Jaarbeurs Utrecht. De achtergrond daarvan was natuurlijk het uitonderhandeen van de beste conditie voor de exposanten, de leden van de vereniging. Zo voorkwamen we dat de belangen van de RAI of de Jaarbeurs de boventoon kregen gingen voeren ten opzichte van de belangen van de exposanten”, vertelt een zichtbaar strijdbare Groeneveld. Uitgangspunt was steeds de gedachte dat ieder lid van Het Instrument gelijke rechten en plichten heeft, een filosofie die nog steeds een hoeksteen vormt van de federatie: “In principe heeft een multinational dezelfde rechten als een eenmansbedrijf. Een dominante marktpartij kan niet claimen dat hij een stand vooraan krijgt omdat hij heel groot is, zelfs als dat bedrijf toevallig de voorzitter levert”, zegt Groeneveld. Zo ontstond er een roulatiesysteem om de mooiste plekken op de beursvloer op een eerlijke wijze te verdelen.Andere spelregels
In de jaren negentig veranderde ook een aantal spelregels. Zo mochten exposanten aanvankelijk producten die op Het Instrument waren getoond dat jaar niet op een andere beurs tonen. Deze regels zijn afgeschaft omdat ze vanwege mededingingswetgeving niet langer toegestaan waren. “Als je lid was kreeg je natuurlijk wel een fikse korting, dat is ook nog steeds actueel. En er waren af en toe grote feesten. Dat waren goede incentives”, zegt Groeneveld.
“Als je lid was kreeg je natuurlijk wel een fikse korting” |

Clustervorming
Een andere FHI-waarde zijn de clusters, kleine subgroepen van lidbedrijven die in eenzelfde specifiek marktsegment opereren. “Via dat concept konden we de netwerkfunctie van FHI vorm en inhoud geven. Het samen thee verkopen in plaats van Pickwick via de specifieke groep van leveranciers van elektronica test- en meetapparatuur bijvoorbeeld. Een van de mooiste voorbeelden is de Development Club. Toen de marktontwikkeling in de elektronica meer en meer afhankelijk werd van kleinere bedrijven die zelf nieuwe producten gingen ontwikkelen voor derden, toen was de tijd rijp om die bedrijven te verzamelen onder de ‘samen sterk’ gedachte. Via FHI kon die groep een vuist maken in de markt, als alternatief voor de grote concerns en FHI kan langs die route in Den Haag voor het voetlicht krijgen hoe belangrijk juist kleinere bedrijven zijn bij de verdere ontwikkeling van de technologiebasis onder de Nederlandse economie”, zegt Groeneveld. Inmiddels zijn de clusters gemeengoed binnen FHI. De clusters beleggen zelf bijeenkomsten en zorgen zo voor interactie binnen een kleinere groep. Zo ontstaan met regelmaat interessante samenwerkingsverbanden tussen de bedrijven en je kunt samen naar de markt.Samenwerking met de overheid
Groeneveld vertelt ook dat FHI samen met de overheid projecten heeft georganiseerd om aan het publiek duidelijker te maken wat je kunt met de technologie. En naast een lobby bij de overheid is ook de band met de wetenschappelijke wereld hecht geworden: “Er is geen branche in Nederland die zo direct, naar zijn aard, contacten heeft met de wetenschap. Want alle wetenschappelijke apparatuur die bij universiteiten en laboratoria staat, komt van FHI-leden.”
“Er is geen branche in Nederland die zo direct, naar zijn aard, contacten heeft met de wetenschap” |
Terug- en vooruitkijken
Terugkijkend heeft Groeneveld ervaren het in persoon combineren van het organiseren van marketingactiviteiten enerzijds en het belangenbehartigingsaspect anderzijds weinigen gegeven is: “Er zijn maar weinig mensen die deze combinatie goed kunnen maken. Als je targets en deadlines moet halen voor een event, dan is het moeilijk om bij te houden hoe een lobbydossier zich ontwikkelt, laat staan dat je er ook altijd op tijd bij kunt zijn als er ‘brand uitbreekt’.” Observerend wat in de media langs komt onder de noemer ‘tech’, ziet de oud FHI-directeur veel hype en humbug. Ook na zijn pensionering blijft hij daarover schrijven: “Mijn volgende column gaat waarschijnlijk ‘de techcrisis’ heten, met een vraagteken. De zogenaamde techfondsen gaan onderuit. Een bedrijf als Facebook is natuurlijk helemaal geen technologiebedrijf. Het is een marketingdienst met veel lucht, net als vroeger World Online en NewConomy, voor wie nog weet wat er in 2001 gebeurde. Dat inzicht, daar moeten we volgens mij steeds de vinger bij blijven leggen.” Meer perspectief ziet Groeneveld in de opkomst van de biologie in crossovers met allerlei verschillende sectoren, zoals in de vrij traditionele chemiesector. Maar ook in de elektronica, via de micro-nano technologie, want geen enkele markt die zich richt op werkelijke waardecreatie is zo dynamisch als deze.Gerelateerde artikelen
Gerelateerde bedrijven


Global Quartz Tech B.V.
Global Quartz Tech B.V. is een gerenommeerde glasinstrumentmakerij (gespecialiseerd in Quartzglas producten), welke na sluiting van Heraeus Quartzglas in Nijmegen (NL), in 2005 is opgericht. De producten die wij vervaardigen…