Laatst was ik op de Hiswa te water, dé botenshow van Nederland in Lelystad. Een boot is een luxe en gaat met de gratie van economische voorspoed. De Hiswa heeft dit jaar een record aantal bezoekers mogen ontvangen, dus als dit een graadmeter is van hoe het in economische zin gaat met Nederland, dan gaat het fantastisch.

En dat lijkt ook zo te zijn als je terugkijkt. De werkgelegenheid is dit jaar verder gegroeid, zijn de openstaande vacatures eind juni opgelopen tot een nieuwe recordstand, zijn de bestaande koopwoningen in augustus 5,7 procent duurder ten opzichte van augustus 2018, blijft de Nederlandse industrie fors investeren en blijft het productenvertrouwen goed. Maar toch zijn er onzekere tijden voor de (vroeg) cyclische technische industrieën. Er is een onderstroom. Zo worden er minder auto’s geproduceerd, geeft Tata Steel een teruglopende vraag naar staal aan, blijft er onzekerheid bestaan over de Brexit, dreigen duizenden bouwprojecten stil komen te liggen als gevolg van het stikstofbesluit van de Raad van State en is het consumentenvertrouwen begin 2019 sinds oktober 2014 weer onder 0.

Het conjunctuurbeeld lijkt dus minder gunstig en dat merk ik ook in gesprekken met ondernemers. De business gaat niet overal meer vanzelf en hier en daar worden mensen weer ingezet om de telefoon te pakken voor cold calling. Ondernemers die dit nu doen, zetten zichzelf op voorsprong en bereiden zich bewust of onbewust voor op morgen.

Maar er zijn ook ondernemers die dat nog niet door hebben. Zo wilde ik na een autorit van vijf kwartier naar de Hiswa in Lelystad een lekkere cappuccino bestellen bij de Amerikaanse koffieketen met het groen-witte logo dat naast de Hiswa is gevestigd. De mensen die er werken zijn er zo aan gewend dat ze toch wel klanten krijgen, dat ze bijzonder weinig moeite deden om mij te voorzien van een heerlijke cappuccino. Was het druk? Nou nee.

‘U wordt zo geholpen’

Ik was de enige voor de counter met nog een dame die geholpen werd. Deze dame bleek een medewerker van de bewuste koffieketen en had een vrije dag. Blijkbaar dacht zij om dan gezellig bij te praten met haar niet vrije collega’s. Mij werd bij binnenkomst vriendelijk aangegeven dat ik zo word geholpen. En dát is een rekbaar begrip, zo blijkt. De collega’s stonden heerlijk te keuvelen en de aandacht was al helemaal niet meer op mij. Toen ik het gevoel had dat ze mij vergeten waren, omdat ze werkelijk geen enkel contact meer met mij maakte, kuchte ik wat opzichtig. Ik had oogcontact verwacht, maar mijn kuch was zonder resultaat. Ze hadden het zeer gezellig met elkaar.

Na 12 minuten exact ben ik weggelopen en heb ik letterlijk bij de buren een bakkie gedaan. Maar zonder blikken of blozen van de medewerkers van de koffieketen met het groen-witte logo. Vind ik toch vreemd, want als het consumentenvertrouwen daalt, dan is dat een voorbode dat de koopbereidheid van consumenten afneemt. Dan zal ik als ondernemer juist nú de klantgerichtheid van mijn medewerkers op een hoger niveau willen brengen en een verandering inzetten, want de business gaat mogelijk straks niet meer zo vanzelf als afgelopen jaren. Voor veel bedrijven, zeker in (vroeg) cyclische industrieën, lijkt mij nu de tijd om een verandering in te zetten en voor te sorteren. Het succes vandaag is het grootste gevaar van morgen!

Hoe sorteert u eigenlijk voor op het succes van morgen? Ik ben daar wel benieuwd naar. U mag mij mailen op ron.eman@isatraining.nl.

FHI, federatie van technologiebranches
en_GBEnglish (UK)