Digitale en datagedreven producten en diensten zijn middelen om de waarde voor klantgroepen te verhogen. Om duidelijk te maken waar Schiphol wel en niet in investeert, zijn drie value streams gedefinieerd: customer experience, smart assets & buildings en airport & airline performance. Die drie beïnvloeden elkaar, want als de vliegtuigen vaker op tijd vertrekken heeft dat impact op de ervaring van passagiers. Datzelfde geldt voor middelen als bagagebanden, roltrappen en airco’s: op het moment dat die faciliteiten minder storingen hebben, leidt dat tot een betere beleving bij iedereen die gebruikmaakt van de luchthaven.

Schiphol gebruikt eigen data uit tientallen systemen, van de poortjes waar mensen hun boardingpass moeten scannen tot en met data van maar liefst zeventigduizend sensoren. Al deze databronnen komen samen op één platform. Deze datahub wordt door de luchthaven zelf gebruikt voor de ontwikkeling van nieuwe digitale diensten, maar de data worden ook gedeeld met andere partijen die op hun beurt hun dienstverlening kunnen verbeteren.

Een voorbeeld is de datagedreven schoonmaak van onder meer de toiletten. Er wordt gemeten hoeveel mensen de toiletten bezoeken en er wordt real-time feedback gegenereerd via de smileys. Per maand krijgt Schiphol maar liefst vijfhonderdduizend beoordelingen op die manier. Vroeger maakten de schoonmaakbedrijven volgens vaste schema’s schoon, nu kunnen ze dat doen op basis van data.

Schiphol legt de focus niet op de techniek, maar begint met de persoon die Schiphol wil ondersteunen met deze techniek Wat zijn zijn behoeften? Sluit de technologische innovatie aan bij zijn manier van denken en doen? En neem organisaties mee in wat digitalisering kan betekenen. 

Tijdens de sessie van Erik Felëus, Smart Building Developer bij Schiphol Real Estate komen vragen aan de orde als,  welke strategische keuzes zijn gemaakt t.a.v. data en het data platform. In een inleidende interactieve lezing, gevolgd door een ronde tafel gesprek over de toepassing van data bij Schiphol Real Estate en de gemaakte strategische keuzes wordt antwoord gegeven op deze vragen.

Samen metr de panelleden gaat Erik op onderzoek uit over de toepassing van data en wat houd de panelledenen van deze organisaties bezig? Wat is de aanpak geweest van de panelleden? In deze discussie blijven we weg van visie en ambitie. In deze sessie draait het om de aanpak en de geleerde lessen.

Registreer voor een gratis bezoek aan de conferentie Bits, Bricks & Behaviour 2020.

Gerelateerde bedrijven

FHI, federatie van technologiebranches
en_GBEnglish (UK)