Vliegende auto-ontwerper PAL-V is klaar voor de mobiliteit van de toekomst
De PAL-V Liberty, ’s werelds eerste commercieel verkrijgbare vliegende auto, moet in 2020 aan de eerste klanten worden geleverd. Terwijl het gyrocopter-design mondiaal de aandacht trekt, is PAL-V al hardop aan het nadenken over toekomstige modellen, vertelt Marco van den Bosch, sales- en marketingdirecteur bij het in Raamdonksveer gevestigde bedrijf.
Door: Dimitri Reijerman
Terwijl het basisprincipe van de gyrocopter al in 1923 werd bedacht, is het ontwerp van de helikopter aanzienlijk breder toegepast in de luchtvaart. Toch ging PAL-V, wat staat voor (Personal Air and Land Vehicle), met het concept op basis van een draaivleugel aan de slag om zo een auto te kunnen bouwen die naar wens ook het luchtruim kan kiezen.
Volgens Van den Bosch, die tijdens de World of Technology & Science een voordracht over de engineering van de vliegende auto en mobiliteit in de toekomst zal geven, heeft de gyrocopter-technologie enkele grote voordelen ten opzichte van een traditionele helikopter: “Een gyrocopter is veel eenvoudiger en efficiënter te vliegen dan een helikopter”, zegt Van den Bosch, zelf helikopterpiloot. “Hij is ook veiliger, want een gyrocopter kan niet stallen. Zelfs als we totale motoruitval hebben, valt hij slechts een klein stukje naar beneden. Daarbij blijven de rotoren 400 toeren draaien. Dan heb je in feite een vliegende parachute.”
Ontwerp
Het huidige ontwerp van de 664 kilogram PAL-V leunt op een benzinemotor die twee motoren kan aandrijven. Op de weg behaalt de vliegende auto maximaal 160 km/u, waarbij de actieradius op iets meer dan 1300 kilometer ligt. De PAL-V is in 3 minuten klaar te maken voor de vliegmodus. Daarbij is een startbaan van circa 200 meter nodig. Eenmaal in de lucht kan er tot 500 kilometer worden gevlogen bij een kruissnelheid van 160km/u. Voor de landing voldoet een landingsbaan van 30 meter.
Om de lucht in te mogen, dient de vlieger van een PAL-V wel over meer dan een rijbewijs B te beschikken: “Je hebt een brevet nodig”, zegt Van den Bosch. “We hebben naast ons product ook de PAL-V Flight/drive Academy, ons opleidingscentrum in Breda. Met 35 lesuren en de bijbehorende theorie kun je de PPL behalen, de Private Pilot License. Daarmee kun je door heel Europa vliegen.”
Naast een brevet is ook een flinke zak geld nodig; de eerste 90 modellen die in 2020 op de markt hebben als ‘collectors item’ een prijskaartje van een half miljoen euro. Modellen die daarna volgen, maar minder extra’s bevatten, kosten 2 ton minder. “We hebben klanten van diverse pluimage. Het zijn mensen die vliegen als een droom zien, vaak zijn het ondernemers. Ze hebben het vermogen om de PAL-V te kunnen kopen en hebben vaak een liefde voor luxe automerken. En 80 procent van onze klanten is geen piloot.”
Start en landing
Nog voordat de eerste PAL-V’s worden afgeleverd, zijn er meer start- en landingsplaatsen nodig om de vliegcapaciteiten van het voertuig zo goed mogelijk te benutten. Volgens Van den Bosch is PAL-V daarover in Nederland al in gesprek met Rijkswaterstaat. Deze korte stroken zouden aan de rand van steden moeten komen of vlak naast de op- en afritten van snelwegen. Zo blijft ook de geluidsoverlast binnen de perken.
PAL-V leunt bij de ontwikkeling van de vliegende auto sterk op het technisch personeel dat vrijwel geheel afkomstig is van de TU Delft. En het bedrijf leunt op een in de loop der jaren ontwikkelde voorsprong in het lange ontwikkeltraject voor een vliegende auto: “We beseffen dat we voorlopen, maar ook dat we bezig moeten blijven om voorop te lopen. Door de certificering hebben we een voordeel: het duurt circa 7 jaar om alle verplichte certificering te regelen. Het maakt niet uit hoeveel geld je hebt, of je nu Airbus dan wel Boeing heet, je moet door dat proces. Onze tijdsvoorsprong is ons grootste patent.”
Mobiliteit in de toekomst
Tijdens zijn WoTS-lezing zal Van den Bosch ook ingaan op zijn visie op toekomstige mobiliteit, waaronder de mogelijkheid om op lange termijn elektrisch te gaan vliegen: “Elektrisch vliegen is vandaag de dag nog een utopie; in 1 kg accu zit 37x minder energie dan in 1 kg benzine. Wij zijn volledig voorbereid om de stap naar elektrisch te maken, maar we zijn afhankelijk van accutechnologie.”
Ook autonoom vliegen komt om de hoek kijken, al duurt ook dat nog wel even: “Als we kijken naar de toekomst, dan zijn we bij PAL-V op aerodynamisch vlak al helemaal voorbereid. De eerste 15 jaar zien we autonoom vliegen nog niet gebeuren. Maar uiteindelijk zal het om autonome vliegtechnologie gaan. Kijk naar de plannen van Uber voor in-city taxidiensten. De enige manier om de mobiliteit in de toekomt op te lossen is om de lucht in te gaan en, eventueel, onder de grond.”