In gesprekken met ondernemers en managers in de technologie hoor ik vaak dat ze het lastig vinden om de juiste keuzes te maken. Waarin gaan we wel of juist niet investeren? Welke markten gaan we wel of juist niet bewerken? Met welke partners gaan we wel of juist niet samenwerken?
|
Eelco Themans
ISA Training & Coaching |
Volgens mij wordt het makkelijker kiezen als je weet wat je zogenaamde egelconcept is. Het egelconcept staat beschreven in het boek “Good to great” van Jim Collins. Dit boek is gebaseerd op langdurig wetenschappelijk onderzoek bij Fortune 500-bedrijven en geeft inzicht in wat “good companies” onderscheidt van “great companies”.
Alle “great companies” hebben een egelconcept en zij gebruiken dit concept als leidraad voor al hun keuzes. Collins kiest bewust voor de metafoor van de egel, omdat de egel gebruik maakt van een simpele en effectieve verdedigingstechniek (je oprollen) en dit staat symbool voor “altijd doen waar je echt goed in bent”. Volgens Collins moet elk bedrijf zich drie vragen stellen:
Waar kan je het beste in zijn?
Waarover ben je gepassioneerd?
Waar verdien je je geld mee?
Op het snijvlak van deze drie antwoorden zit je egelconcept:
Collins constateerde dat succesvolle bedrijven dit concept als toets gebruiken voor alles wat ze doen en wat ze juist niet doen. Alleen activiteiten die vallen in alle drie de cirkels worden gedaan. Deze bedrijven werken eerder met “stop doing lists” en minder met “to do lists”. Ze beperken zich tot datgene waar ze echt goed in zijn en zetten hun resources alleen in als het bijdraagt aan hun egelconcept.