Onderwijs en arbeid

Technologische innovatie, vergrijzing en de energietransitie vergroten de vraag naar gespecialiseerde vakmensen. Ondanks een lichte groei in het aantal jongeren dat voor een technische opleiding kiest, blijft het aantal openstaande vacatures stijgen, met grote tekorten, lange wachttijden en een hoge werkdruk tot gevolg. Publiek-private samenwerking en de betrokkenheid van het bedrijfsleven bij het onderwijs zijn essentieel om opleidingen beter af te stemmen op de snel veranderende behoeften van de sector. Ontdek hoe deze gezamenlijke inspanningen bijdragen aan een toekomstbestendige technische sector.

Uitgelichte activiteit

FHI HRM-Actualiteitenseminar

Dit seminar staat in het teken van de laatste ontwikkelingen binnen HRM en biedt volop kansen om je kennis te vergroten en vakgenoten te ontmoeten.
Meer informatie

“Een veranderende arbeidsmarkt vraagt om slim opleiden”

In het eerste kwartaal van 2023 stonden er 83.600 technische vacatures open. Nico van Leeuwen, Business Developer bij ROVC, luidt de noodklok. “Het tekort aan technisch personeel loopt de komende jaren alleen maar verder op. We staan nog maar aan het begin van het probleem.” Sinds 2015 publiceert ROVC de Techbarometer, een trendrapport dat een beeld geeft van de technische arbeidsmarkt. Het rapport is gebaseerd op de input van meer dan 2.700 technici, 1.000 bedrijven en 1.000 potentiële zij-instromers. “We willen niet alleen opleider zijn, maar ook meedenken met onze klanten. Een veranderende arbeidsmarkt vraagt om slim opleiden. Daarom bekijken wij wat er speelt in de sector.”

Unieke samenwerking in het technisch onderwijs met nieuwe opleiding gebouw automatisering

62 procent van de bedrijven in Nederland ervaart een tekort aan technisch personeel. Eén van de meest genoemde oorzaken van dit tekort is een slechte aansluiting van het onderwijs op het bedrijfsleven. Onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven wijzen naar elkaar”, zegt Kees-Jan. “Het onderwijs zegt niet begrepen te worden door het bedrijfsleven en bedrijven zeggen dat opleidingen niet aansluiten bij hun behoeften. De enige manier om dit te doorbreken is elkaar opzoeken en samenwerken.”

Van lab naar loopbaan

Na je opleiding tot analist is werken in het laboratorium een logische stap. Maar volgens Ozan Arikan, Teamleider Recruitment bij Checkmark, is dat niet altijd vanzelfsprekend. “Het gebeurt vaak dat iemand biologie of scheikunde studeert en de materie interessant vindt, maar zichzelf niet in het lab ziet werken. Tijdens je opleiding heb je een sterke focus en zie je vaak niet wat er nog meer mogelijk is. Maar er zijn zóveel opties. Je kunt bijvoorbeeld de commerciële kant op, als sales- of productspecialist, of werken in een rol met veel klantcontact. Heb je interesse in normen en protocollen? Dan is kwaliteitsborging een optie. Of misschien past het vak van recruiter wel bij je,” voegt hij lachend toe.

FHI, federatie van technologiebranches
en_GBEnglish (UK)