Antwoorden op de mix van uitdagingen in de food & beverage-sector
Chiel Spruit |
De voedingsmarkt kenmerkt zich van oudsher al als dynamisch, maar de laatste maanden worden de uitdagingen per dag groter. Denk alleen maar aan onvoorspelbare supply chains en explosief stijgende energiekosten. Toch willen aandeelhouders een duidelijke groei van zowel omzet als winst zien. Hoe kan de industrie daar slim op inspelen? Siemens heeft antwoorden op de uitdagingen van deze tijd, zegt Chiel Spruit, manager bij Siemens Digital Industries Software.
Momenteel zucht de wereld onder tekorten aan beschikbare grondstoffen en energie, waardoor de prijzen tot recordhoogtes stijgen. Dat betekent bijvoorbeeld dat voedingsproducten soms een hogere kostprijs krijgen dan de oorspronkelijke verkoopprijs. Supermarktketens zijn bovendien niet altijd bereid om gedurende een contractperiode meer te gaan betalen. En de consument wordt steeds kritischer, waardoor een breder pallet aan nieuwe producten nodig is. Het zijn slechts enkele ontwikkelingen die voedselproducenten hoofdbrekens bezorgen.
Chiel Spruit ziet dat beeld ook: “Producenten van voeding staan onder een enorme druk van de retailers. Want al in 2003 begon de eerste supermarktoorlog waar producenten aan meebetaalden. Een strategie gebaseerd op productdiversificatie, om zo in te spelen op de huidige en toekomstige wensen van de consument, kan ervoor zorgen dat de consument bereid is om een hogere prijs te betalen. En dus zal ook de retailer er meer voor moeten betalen.”
Om deze uitdagingen te vertalen naar kansen, kan Siemens ondernemers actief in de food & beverage sector te hulp schieten. Spruit: “Vanuit Siemens stel ik bij producenten vaak een aantal concrete vragen: hoe gaan nieuwe formulaties bijdragen aan de gestelde strategische doelen? Hoe kan je deze nieuwe producten eerder naar de markt brengen dan je concurrenten, en dat tegen een winstgevende verkoopprijs? Hoe ga je niet alleen je R&D-processen optimaliseren, maar hoe zorg je ervoor dat de gehele keten van R&D-Productie-Kwaliteit geoptimaliseerd wordt om de kostprijs laag genoeg te houden?”
Sneller een nieuw product op de markt
Vaak is er nog de nodige winst te behalen bij de productontwikkeling door voedselproducenten: “Wij proberen vanuit Siemens het R&D-proces te optimaliseren”, zegt Spruit. “We bieden een technologieplatform welke de verschillende elementen vanaf R&D tot de productie inclusief kwaliteit en regelgeving invult. Bij de ontwikkeling van een nieuwe formulatie zijn vijf tot wel vijftien stakeholders betrokken. Om deze processen efficiënter te laten verlopen, kun je bijvoorbeeld alle afdelingen binnen een onderneming via een digitale draad aan deze nieuwe producten laten samenwerken. En dat is belangrijk, want elk land stelt weer zijn eigen specifieke producteisen, zoals op het gebied van toegestane ingrediënten en/of labeldeclaraties. Als je hiervoor geoptimaliseerde software implementeert, kun je tot wel 40 procent sneller een product op de markt brengen.”
Om de voordelen van dit digitale platform te verduidelijken, zoeken Spruit en collega’s actief de dialoog met voedselproducenten. “Bij hen stel ik vaak de vraag: hoe ga je groeien en meer winst maken, terwijl de retailers je zo onder druk zetten?”, schetst Spruit. “Want je hebt te weinig mensen, de fabriek heeft al 105 procent vraag, hoe kun je bijvoorbeeld nog productieruimte vinden voor het draaien van een proefbatch? Siemens stelt samen met de klant een technologie-roadmap op, welke aansluit op de strategie- en productieplannen. Middels interviews en workshops wordt gedetailleerd in kaart gebracht wat de huidige situatie en de gewenste situatie is, zodat eventuele projectrisico’s het hoofd geboden worden en dat het vooraf gestelde rendement op de investering wordt behaald.”
Fit-for-purpose applicaties
Toch is elke verandering moeilijk, merkt de Siemens-manager ook op in deze sector: “Er wordt steeds meer flexibiliteit in de output van fabrieken gevraagd. Dus je moet veranderen, maar de technologie wordt voor velen als te complex ervaren. Vroeger werd nog gekozen voor een monolithische aanpak door alles vanuit ERP-programma’s te organiseren, maar nu wordt vaker gekozen voor een landschap van meerdere fit-for-purpose applicaties. Deze applicaties sluiten aanzienlijk beter aan op de behoeftes van de gebruikers. Toch zit de grootste uitdaging vooral in de implementatie van het platform, kritisch naar je bedrijfsprocessen kijken en iedereen meekrijgen”, zo sluit Spruit af.
Wil je meer weten over hoe Siemens jou kan helpen om met behulp van technologie de juiste strategie te kiezen richting de toekomst? Vraag vandaag nog een vrijblijvend gesprek aan met Chiel of bezoek de stand van Siemens Software tijdens de World of Technology & Science 2022. Registratie is geheel gratis.