Het zoeken naar informatie is een grote uitdaging voor organisaties en medewerkers die moeten jongleren met verschillende communicatiemiddelen en -kanalen zoals e-mail, Slack, Teams, Confluence en Sharepoint. Dit kan leiden tot een geschat verlies aan tijd en productiviteit van bijna een uur per dag per medewerker. Claranet, expert in digitale transformatie in de cloud, kondigt de lancering aan van haar nieuwe generatieve Artificial Intelligence (AI) aanbod, AI Seeker. Deze innovatie stelt medewerkers in staat om vragen te stellen en vrijwel direct relevante antwoorden te krijgen, waardoor het eenvoudiger wordt om informatie binnen de organisatie te vinden.

AI Seeker lost de uitdaging op door gebruik te maken van Large Language Models (LLM) gekoppeld aan een Retrieval Augmented Generation (RAG) strategie om tekst optimaal te manipuleren en te begrijpen. Het gebruikt intelligente modellen om teksten te begrijpen en efficiënt te verwerken.

De oplossing organiseert en classificeert bedrijfsdocumenten in een specifieke database, waardoor kunstmatige intelligentie zich kan richten op inhoud die relevant is voor het bedrijf. Met behulp van moderne koppelingstechnologie koppelt AI Seeker zoekopdrachten van gebruikers aan de meest relevante documenten, waarbij de betekenis van woorden en zinnen wordt geanalyseerd en begrepen. Tot slot gebruikt de oplossing intelligente modellen om duidelijke en nauwkeurige antwoorden te creëren en te leveren op basis van de meest relevante documenten.

Na een eerste in-house Proof of Concept om de productiviteitswinst bij het zoeken naar documenten te testen en te evalueren, werkt Claranet nu samen met haar klanten aan nieuwe toepassingen, op een groot aantal gebieden:

  • Verzekeringsmaatschappijen: klantassistent om informatie te verkrijgen over de dekking van hun verzekeringscontract. Zo kunnen klanten of partners gepersonaliseerde antwoorden krijgen over hun verzekeringsdekking of -contract op basis van referentiedocumenten.
  • Notariële en juridische sector: hulp bij het zoeken naar informatie die specifiek is voor een zaak en contextualisering van het antwoord door verschillende juridische en administratieve documenten samen te voegen.
  • E-commerce: een interactieve FAQ voor gebruik door klanten en medewerkers. De antwoorden worden in de context van de gebruiker geplaatst en dynamisch aangepast naarmate de documentatie wordt aangevuld.
  • Engineering en consulting: kapitaliseren op eerdere antwoorden om nog relevantere antwoorden te construeren.

Belangrijkste kenmerken van de oplossing:

  • Multi-source connectiviteit: de oplossing sluit naadloos aan op verschillende bronnen en tools en zorgt zo voor een naadloze integratie in het bestaande ecosysteem.
  • Meertalige compatibiliteit: de oplossing ondersteunt documenten in verschillende talen, waardoor informatie efficiënt kan worden opgehaald door internationale bedrijven. Antwoorden kunnen ook worden aangepast aan de lokale taal van de gebruiker.
  • Integratie met verschillende in-house tools: AI Seeker integreert met tools zoals Slack, Teams of heeft zijn eigen conversatie-interface, waardoor informatie gecentraliseerd en vereenvoudigd kan worden opgehaald.
  • Permanent leren: de tool vertrouwt op feedback van gebruikers om de informatiefeedback en de relevantie van de antwoorden te verbeteren.

Claranet helpt haar klanten nu om deze oplossing in hun eigen omgeving te implementeren. Deze use-case is het startpunt voor een eenvoudigere toepassing van AI in een gepersonaliseerde context.

FHI, federatie van technologiebranches
en_GBEnglish (UK)