De rol van groeiversnellers bij integrale productontwikkeling
IoT-producten kennen een hoge mate van complexiteit. Dit kan een hoge druk leggen op de productontwikkeling, maar bij de productontwikkeling liggen de uitdagingen niet altijd in de technologie. Groeiversneller BOM, Brabantse Ontwikkelings Maatschappij, kan bedrijven helpen met dit proces en zal tijdens een lezing op E&A 2019 dieper ingaan op het thema ‘integrale productontwikkeling’.
Pepijn Herman is business developer bij BOM. Hij vertelt de functie en het nut van een groeiversneller als BOM: “Het schalen van een businessmodel, ofwel de groei van een onderneming, is een uitdagend proces waarbij een organisatie grote veranderingen doormaakt. Ook is er vaak behoefte aan vreemd kapitaal om deze groei mogelijk te maken. De BOM voorziet in ondersteuning voor ondernemingen in Brabant met een duidelijke groeibehoefte. Wij doen dit door middel van coaching van de ondernemer en via investeringen.”
“Als business developer ben ik verantwoordelijk voor het begeleiden van vooral vroege fase ondernemingen”, zegt Herman. “Deze bedrijven hebben het niveau van de businesscase nog niet solide genoeg gekregen om voor private equity-partijen interessant te zijn. Ondernemingen waar de BOM potentie in ziet, kunnen intensief begeleid worden richting investering. Mijn taak is zowel scoutend in de markt als hands on helpen van ondernemingen.”
Groeiversneller
BOM is in 1983 opgericht door de Provincie Noord-Brabant en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Beide partijen zijn nog steeds de aandeelhouders. In de visie van BOM heeft Brabant alles in huis om te presteren op wereldniveau: economisch, technologisch en maatschappelijk. Mede door het verstrekken van kapitaal kan BOM zijn rol als groeiversneller vervullen.
Diverse techbedrijven zijn inmiddels mede dankzij de steun van BOM uitgegroeid tot solide partijen in de elektronica. Herman noemt onder andere Heliox, Epyon en Sioux.
Tijdens zijn lezing zal Herman dieper ingaan op het onderwerp integrale productontwikkeling. Hij zegt daarover: “In deze tijd is het ontwikkelen van een ‘slim’ product veel complexer geworden zodra er connectiviteit bij komt kijken. Dit vraagt een andere manier van denken en heeft impact op de productontwikkelbedrijven. Denk bijvoorbeeld aan de complexiteit: het is ondoenlijk om alles zelf te ontwikkelen. Daarom moet je gebruikmaken van wat er al is.”
Wilt u deze lezing bijwonen? Registreer u gratis voor een bezoek aan E&A 2019.