"Digitalisering is een actueel thema dat onze aandacht verdient”

Door: FHI, Federatie van Technologie Branches

FHI zet flink in op digitalisering. Zo is het ledenprofiel sinds dit jaar flink verbeterd en werden er verschillende digitale events gegeven. In deze interviewserie vertellen FHI-leden hoe zij tegenover deze ontwikkelingen staan. Tbp electronics bijt het spits af. Oprichter Ton Plooy en marketing manager Dana Wolters vertellen wat het lidmaatschap hen heeft gebracht en hoe zij de toekomst van FHI en de branche Industriële Elektronica zien. 
 
Door Frank van de Ven 
 
Tbp electronics is op moment van schrijven al ruim dertig jaar lid van FHI. Het bedrijf uit het Zuid-Hollandse Dirksland is nauw betrokken bij de beursorganisatie van vakbeurs Electronics & Applications. “In eerste instantie schreven we ons in om aan de beurzen mee te kunnen doen. Dat was voor ons de voornaamste reden om ons bij FHI (Federatie Het Instrument) aan te sluiten”, vertelt Plooy. “We hebben dan ook aan alle vakbeurzen en themadagen meegedaan.” 
 
Kennisuitwisseling is ook een van de redenen waarom tbp electronics al drie decennia lang lid is van FHI.  “FHI is een platform van waaruit je je naamsbekendheid verder kunt uitbouwen", verduidelijkt Wolters. “Zo kunnen potentiële klanten je sneller vinden. Wat het lidmaatschap zo waardevol maakt voor ons is dat we met andere leden van gedachten kunnen wisselen. Sparren en netwerken is nuttig en vooral erg leuk. Daarnaast kom je in contact met waardevolle partijen zoals toeleveranciers.” 
 
Ton PlooyBlijven vernieuwen 
Er gebeurt veel op het gebied van Industriële Elektronica. Er zijn talloze veranderingen en ontwikkelingen gaande binnen de elektronicabranche. Eén daarvan is de steeds grotere rol die online inneemt in de bedrijfsvoering. “Digitalisering is een actueel thema dat onze aandacht verdient”, weet Plooy. “Bij de branche Industriële Elektronica speelt men daar al goed op in. Dat is hard nodig, want je kunt niet door blijven gaan op de oude weg. De toekomst is online en als je de boot niet wilt missen, zul je daar op moeten anticiperen. Je moet als ondernemer blijven vernieuwen en je aanpassen aan veranderingen uit de markt. Het delen van kennis is erg belangrijk. Dat kan heel goed online via je website bijvoorbeeld. Voor veel ondernemers lijkt digitalisering nog iets vreemds te zijn. Iets onbekends.” 
 
Bij tbp electronics heeft men de digitalisering volledig omarmd. “Alles gebeurt bij ons digitaal en daar zijn we trots op”, zegt Plooy. “Orders ontvangen we digitaal en ook de facturering vindt online plaats. Onze assemblagelijn is volautomatisch. Een medewerker controleert de voortgang, maar het gehele proces vindt automatisch plaats. Klanten kunnen via onze website of een app de orderstatus van bestellingen zien. Ook onze voorraad is online in te zien en dat kan helpen bij het aankoopproces. Transparantie is een speerpunt van onze bedrijfsvoering.” 
 
Ledenprofiel 
De toekomst is online, stelt Plooy: “Je kunt als bedrijf niet meer zonder IT, maar dat geldt eigenlijk ook voor een communicatieafdeling. Het is noodzakelijk om je online te profileren als bedrijf. Door te laten zien dat je over de gevraagde kennis beschikt, bied je meerwaarde. Daarnaast moet je ook snel op klantvragen of klachten kunnen reageren. We hebben een medewerker in dienst die drie dagen fulltime bezig is met het verzorgen en actualiseren van onze website en socialemediakanalen. De overige vier dagen neemt Wolters voor haar rekening, want het houdt in het weekend niet op.” 
 
Sinds begin dit jaar is het FHI-ledenprofiel flink op de schop gegaan. De intentie is om de leden meer mogelijkheden te geven om zich online te profileren. Dankzij de hoge rankings in Google is het FHI snel vindbaar. Door de leden een eigen pagina te geven hoopt de branchevereniging hen aan hogere bezoekersaantallen te helpen en in contact te brengen met potentiële klanten. Tbp electronics is blij met deze extra dienstverlening. “Waarom zou je er geen gebruik van maken? Het is een mooie manier om je online vindbaarheid te vergroten”, stelt Wolters. “Het invullen van het ledenprofiel is eenvoudig, maar neemt toch weer extra tijd in beslag. Het is zeker de moeite waard, maar het vraagt wel input en een proactieve houding van ondernemers. Nieuws (door)plaatsen is iets dat je moet blijven doen als je de ledenpagina actueel wilt houden.” 
 
Contentservice 
Veel bedrijven in de elektronicabranche beschikken niet over een marketingafdeling. “Terwijl dit toch erg belangrijk is voor je naamsbekendheid. Het plaatsen van content is iets dat men ‘erbij’ doet, terwijl dit een volwaardig onderdeel van de bedrijfsvoering moet zijn”, zegt Wolters. Sinds begin dit jaar biedt FHI haar leden hulp in de vorm van een contentservice. Deze dienstverlening is erop gericht om bedrijven te ondersteunen bij het maken en plaatsen van content. Een ervaren redacteur kan bedrijven helpen bij het maken en plaatsen van content. Dat geldt niet alleen voor het ledenprofiel, maar ook voor de eigen website. 
 
Hoewel Wolters geen gebruik hoeft te maken van deze dienstverlening, is ze wel te spreken over dit initiatief van FHI: “De nieuwe contentservice is een mooie ondersteuning vanuit de branchevereniging. Het is erg belangrijk dat je actueel blijft en dat je website er fris uitziet. Hoe vaker je relevante content plaatst hoe sneller Google jouw website vindt en bovenaan de zoekresultaten zet. De geplaatste content moet ook aantrekkelijk geschreven zijn en meerwaarde bieden. Lezers moeten er daadwerkelijk wat aan hebben. Reclame scoort laag in de rankings van zoekmachines.” 
 
Proactief 
Tbp electronics is al dertig jaar een betrokken lid van FHI. Wat zou Plooy adviseren aan bedrijven die twijfelen over een lidmaatschap? “Gewoon doen. Probeer het een paar jaar en kijk wat het lidmaatschap jou brengt. Als ik (potentiële) leden wat mag meegeven is het dat ze proactief moeten zijn en zelf het voortouw nemen. Zonder inzet behaal je je doelen niet. Als een beurs niet succesvol verlopen is, kun je de schuld bij een ander leggen. Vaak is dat de beursorganisatie, omdat die ‘niet genoeg gedaan zou hebben om bezoekers te trekken.’ Wat heb jij zelf bijvoorbeeld  gedaan om je aanwezigheid op de beurs kenbaar te maken? Wat ik soms mis is zelfreflectie. Door ervaringen uit te wisselen en elkaar als brancheleden tips te geven, til je de hele sector naar een hoger niveau.”