Energieopslag in slimme laadpalen

Energieopslag in slimme laadpalen Door: FHI federatie van technologiebranches

De stijging van het aantal elektrische voertuigen en het laden van bijvoorbeeld grote e-bus- en e-trucks vloten zorgen voor steeds meer belasting op het elektriciteitsnet. Het laden van deze bussen en trucks zorgt voor meerdere piekbelastingen per dag. Om toch de kwaliteit van het net te kunnen behouden wordt veelal gebruik gemaakt van slimme laders die de vermogensvraag en beschikbare netvermogen slim ‘regelen’, via bijvoorbeeld energieopslag. 

Deze zogenaamde bi-directionele laders laden autobatterijen maximaal op bij een overschot aan (zonne)energie en slaan energie uit deze volledig opgeladen batterijen op wanneer de vraag naar energie hoog is. Door deze manier van opslag kunnen piekbelastingen op het net gelimiteerd worden. Bij slimme laders is het tevens mogelijk om de Power Quality in te stellen. 

Op het Energy Storage event op 13 februari geeft Aswin Linden, Chief Technical Officer van Heliox, een plenaire presentatie over de invloed van de juiste (slimme) laadinfrastructuur op het elektriciteitsnet. Heliox richt zich op slimme laadoplossingen en energiemanagement van elektrische bussen en trucks.

Ook ElaadNL, het kennis- en innovatiecentrum op het gebied van laadinfrastructuur en Smart Charging, doet onderzoek naar de invloeden van het laden van elektrische voertuigen op het net en het netbeheer. Thijs van Wijk van ElaadNL presenteert op het komende Energy Storage event de resultaten van het uitgevoerde onderzoek naar de invloed van de AC/DC omvorming tijdens het laden op de power Quality en vice versa.

Spreken deze lezingen u aan? Meld u dan hier aan voor een gratis bezoek aan het event. Het volledige lezingenprogramma kunt u hier inzien.