EtherCAT en EtherCAT P, beide met FSoE, zijn de nieuwste interfaces voor het Multifunctional-Gate-Box-systeem MGB2-Modular van Euchner. Ongeacht welke interface, behaalt het MGB-systeem altijd PL e – Cat 4 – SIL3.
Bus systemen brengen eenvoud in de complexe wereld van machineveiligheid. Dat klinkt vreemd, maar het configureren van veiligheidssystemen is bij bus-systemen juist gemakkelijker dan bij traditionele parallel bedrade systemen. Voor elk platform is er een bus-oplossing: Naast EtherCAT (P) met FSoE bestaan er al langer andere interfaces: ProfiNet met ProfiSafe en EthernetIP met CIPsafety. Elk bus-platform sluit aan op een eigen wereld van besturingen. Er blijken bepaalde voorkeuren te zijn in Europa, Noord-America en Azië. Voor het deurslot MGB-Modular maakt het niet uit in welke besturingswereld het wordt toegepast.
Door de modulaire samenstelling van dit deurslot zit de bus-interface maar in één module; de zogenaamde ‘bus-module’. Die bepaalt aan welk bus-platform de deursloten worden aangesloten. In de bus-module zit onder andere de chipset voor de desbetreffende bus. Door middel van dip-switches geef je handmatig een adres aan de bus-module.
De vraag om deze nieuwe interface kwam uit de wereld van EtherCAT gebruikers, met hun besturingsfabrikant voorop. Met gezamenlijke input heeft het ontwikkelingsproces geleid tot deze nieuwste innovatie.
Het deurslot MGB2-Modular EtherCAT met FSoE;
– 2x M12-bus-connectoren en 2x 7/8”-power-aansluitingen
– 6 deursloten kunnen worden verbonden met één busmodule
– Inclusief de 6 deursloten is plaats voor 36 veilige elementen (knoppen, functies, enz.)
Het deurslot MGB2-Modular EtherCAT P met FSoE;
– 2x M8-gecombineerde bus/power-aansluitingen (stroom maximaal 3 A)
– 4 deursloten kunnen worden verbonden met één busmodule
– Inclusief de 4 deursloten is plaats voor 36 veilige elementen (knoppen, functies, enz.)
FSoE betekent Fail Safe over EtherCAT. Het is een transmissieafspraak voor veiligheidsgegevens via EtherCAT. Binnen zo’n afspraak worden veiligheidsgegevens binnen een bepaalde tijd afgeleverd en zijn deze gegevens onmiskenbaar, of zeg uniek.
Dit bus-systeem heeft een traditionele master-slave structuur. Je kunt er bijna eindeloos mee vertakken maar je moet wel letten op de hoeveelheid data die maximaal door de bus kan worden verwerkt. Het verzenden van veiligheidsgegevens via bus-systemen kost namelijk nogal wat data en veroorzaakt daarmee een drukke bezetting van de bus. Het deurslot op een toegangsdeur communiceert voortdurend zijn status ‘de deur is dicht, de deur is dicht, de deur is dicht…’, en dat samen met zijn adres zodat de ontvanger weet om welke deur het gaat. Op een zelfde wijze worden andere veiligheidsrelevante boodschappen verzonden.
Het vervangen van een bus-deelnemer (zoals een deurslot) of het uitbreiden of inkrimpen van het systeem is eenvoudig. Het is slechts nodig om wijzigingen in de topologie door te voeren. Je moet daarvoor uiteraard een bevoegd programmeur zijn en ook kennis van functionele machineveiligheid hebben.
Functionele veiligheid is best eenvoudig, maar dan moet je er op een bepaalde manier naar leren kijken. Euchner verzorgt daarom trainingen die inzichtelijk maken hoe veiligheidscomponenten met elkaar communiceren. Daarin is de afgelopen tien jaar nogal wat veranderd. Industry4.0, Internet-of-Things, Big-Data, enz. Toch zijn in essentie de bus-telegrammen niet anders geworden. Verschillende communicatiemethoden worden in deze training met elkaar vergeleken. Functionele veiligheid is best eenvoudig, maar dan moet je er op een bepaalde manier naar leren kijken.