Op afstand en toch dichtbij

Op afstand en toch dichtbij Door: Rensen

"Ik hoop dat Rensen die eigenheid blijft behouden"

 “Alles wat blijft hangen als je een hotel op zijn kop houdt en flink schudt, is mijn verantwoordelijkheid”, lacht Nico Buelens, head of maintenance van AccorInvest voor de hotels in de Benelux en de UK. “Van gevelinstallatie, afvoerputjes tot de keukeninstallaties. Eigenlijk alles op technisch vlak, dus ook het gebouwbeheersysteem en daar komt Rensen om de hoek kijken.”

De samenwerking tussen Accor Invest en Rensen bestond al voor Nico vijf jaar geleden aantrad. “De ervaringen met Rensen waren én zijn goed. Als er een probleem is, dan lost Rensen het op. Maar Rensen doet meer, ze denken ook echt met ons mee.” Als voorbeeld noemt Nico het wereldwijde platform Recap van de AccorInvest hotels waarop energieverbruiken, temperaturen maar ook alle andere parameters in hun hotels worden aangeven om op die manier carbonneutraal te worden. “Voor de Benelux delen we de data die we via het systeem van Rensen binnen krijgen. Om op elke moment aanpassingen aan de programmatie te kunnen doen heeft Rensen het zodanig aangepast dat het Recap systeem niet veranderd hoeft te worden maar steeds de juiste informatie krijgt.

Meerwaarde
Toegegeven, Nico vindt Rensen niet goedkoop. “Ik weer zeker dat ik ergens anders goedkoper mijn spullen kan vinden, maar dan krijg ik niet dezelfde partnership als die we nu hebben met Rensen. De kennis van onze hotels, het meedenken of iets speciaal voor mij ontwikkelen, dát is de meerwaarde van Rensen. En dat is moeilijk om in geld uit te drukken. Onlangs wilde een onderaannemer niet met Rensen werken omdat hij hen te duur vond. Het kon volgens hem goedkoper. Einde van het verhaal? We waren meer geld kwijt dan als we met Rensen hadden gewerkt.”

Er is nog een reden waarom Nico graag met Rensen werkt. “Heel veel systeemhuizen doen enkel programmeren en onderhoud, maar niet het elektrische deel. Rensen doet alles. Van regelkasten bouwen tot het plaatsen van sensoren. Ik heb één aanspreekpunt en dat vind ik heerlijk. Ik wil niet hoeven regelen dat ik een kast heb en een sensor, maar nog een verbinding moet maken daartussen. Bij Rensen hoeft dat niet.”

Onzichtbaar en onmisbaar
Waar Nico ook heel blij mee is, is dat ze via de Cloud werken. “Eerder hadden we het VPN-systeem, maar dan moest je ter plekke inpluggen om een probleem te kunnen verhelpen. Nu kan dat gewoon op afstand. In een lobby of een vergaderzaal kan het binnen een uur van twintig naar driehonderd man gaan. Het is heel fijn dat onze maintenance managers op afstand kunnen zien hoe de situatie is en daaropvolgend bijvoorbeeld de temperatuur tijdelijk kunnen verlagen.” Nico gebaart om zich heen. “Mensen zien de tafels, de bar, het design, maar ons werk is onzichtbaar. Zolang wij ons werk goed doen, merkt niemand het. Pas als het misgaat, omdat hotelgasten het bijvoorbeeld te koud hebben, wordt duidelijk hoe belangrijk een goed gebouwbeheersysteem is.”

Dat de samenwerking solide is, blijkt wel uit het feit dat Rensen de komende tijd meer hotels in België gaat voorzien van een gebouwbeheersysteem. “Het is juist dat persoonlijke van Rensen wat mij zo aanspreekt. Rensen is de afgelopen jaren flink gegroeid, maar ik voel dat niet als klant. Ik heb niet te maken met een manager van een manager, maar kan direct schakelen met zowel technici als de directie”, zegt Nico enthousiast. “Ik hoop dat Rensen die eigenheid blijft behouden.”