Load cells spelen een cruciale rol bij de instelling van de LMP2-raceauto (Le Mans Prototype 2) van JOTA. LMP2-auto’s zijn hoogwaardige race prototypes die worden gebruikt in uithoudingsraces, waaronder de prestigieuze ‘24 uur van Le Mans’. In deze context zijn load cells ingebouwd in de testapparatuur voor voertuigelementen, die worden gebruikt om verschillende krachten en belastingen die onder verschillende omstandigheden op de auto inwerken, te simuleren en analyseren. Load cells zijn speciale sensoren die worden gebruikt om krachten te meten, ook wel krachtopnemers genoemd. Ze zijn van meerwaarde voor het begrijpen en optimaliseren van de prestaties en rijeigenschappen van een racewagen.

JOTA is een van de meest ervaren en succesvolle sportwagenteams in de recente geschiedenis. Dit team eindigde de afgelopen tien jaar negen keer op het podium in de LMP2 van Le Mans; en eindigde op een 2e en 3e plaats in het algemeen klassement op Le Mans in 2017.

Met behulp van krachtopnemers slaagde JOTA erin de voertuigafstelling tijdens de winterstop te optimaliseren en zo het nieuwe seizoen in te ‘vliegen’. Voorgaande jaren wisten ze in negen van de tien races het podium te bemachtigen. Met het gebruik van onze S-type load cell zijn zij voornemens ervoor zorgen dat het aantal podiumplaatsen blijft toenemen.

JOTA race car and Zemic load cell

Zemic en JOTA

  • Een van de meest ervaren en succesvolle sportwagenteams
  • Hoogwaardige raceprototypes die worden gebruikt in duurraces
  • Geavanceerde techniek
  • Hoogwaardige krachtopnemers voor het optimaliseren van de prestaties van een racewagen
  • Snelle levering van krachtopnemers uit voorraad in Europa

Hoe Zemic JOTA adviseerde

De samenwerking tussen de twee bedrijven verliep heel soepel. De engineers van Jota hadden al veel kennis over load cells. Met wat extra advies konden ze eenvoudig de meest geschikte load cel kiezen uit het ruime assortiment van Zemic.

De implementatie van de krachtopnemer werd door JOTA zelf uitgevoerd. Snelle levering was belangrijk voor JOTA. Zemic Europe slaagde erin om het onderdeel binnen 24 uur vanuit het magazijn in Nederland in de fabriek van JOTA te leveren. Binnen een paar uur was de krachtopnemer geïmplementeerd en dat geeft wel aan hoe groot het gebruiksgemak van de Zemic krachtopnemers is.

Welke Zemic-producten worden gebruikt?

Voor dit project adviseerde Zemic om de H3 S-type load cell en de indicator XK3190-A12E te gebruiken.

H3-C3-750KG-3B

•  S-type load cell van H3-vernikkeld gelegeerd staal, OIML-goedgekeurd (25kg-30t)

•  Trek- en compressietoepassingen.

•  Ook verkrijgbaar in imperiale capaciteiten en afmetingen.

•  Geschikt voor hang-, hijs- en trechter applicaties en andere weeginrichtingen.

De load cell wordt in de opstelling gebruikt om de torsiestijfheid te meten van verschillende staven die als veerelementen op de LMP2-raceauto worden gebruikt. De reden voor het gebruik van een S-type, ofwel load cell voor druk- en trekbelasting, is dat sommige staven in tegengestelde richtingen zijn gedraaid en daarom moet de belasting in beide richtingen worden gemeten.

Indicator XK3190-A12E

•  Geschikt voor 1 tot 4 load cells.

•  Hoge snelheid, hoge nauwkeurigheid Σ – Δ A/D-conversietechnologie.

•  Speciale anti-vibratie softwaretechnologie.

•  Geschikt voor elektronische platform-, vloer- en andere elektronische statische weegschalen.

Aan de hand van de belasting en de doorbuiging (gemeten met een DTI) werd de stijfheid in Nm/Deg berekend. Vervolgens kan het controleren of sommige elementen buiten de tolerantie vallen en vervangen moeten worden, of een betere match maken van 2 staven in de uitgebreide inventaris van Jota, die ook de resultaten tussen tests bijhoudt.

Meer informatie en datasheets van deze producten vindt u hier:

S-type krachtopnemer H3          Indicator

Meer over JOTA racewagens

De integratie van krachtopnemers bij het testen van raceauto-elementen betekent een aanzienlijke sprong voorwaarts in de autosportwereld. De precisie en real-time feedback die ze bieden, stellen ingenieurs in staat de grenzen van de prestaties te verleggen, waardoor ze kostbare seconden van hun rondetijden kunnen schrappen en op het hoogste niveau kunnen concurreren.

Naarmate de load cell technologie zich blijft ontwikkelen, kunnen raceauto’s nieuwe niveaus van precisie, efficiëntie en veiligheid bereiken. Dit zorgt voor nog betere prestaties en hiermee zullen ze hun hoog aangeschreven status in de uithoudingsraces kunnen vasthouden.

Naast de geweldige race prestaties van de auto’s is JOTA er ook in geslaagd een hele mooie raceauto te produceren. Wij als Zemic Europe wensen hen heel veel succes met de komende races. Vooral tijdens de Le Mans-races zullen we uitkijken naar nog meer overwinningen voor JOTA.

Uw weegexpert staat voor u klaar

Voor al uw vragen over de integratie van (op maat gemaakte) rekstroken, krachtsensoren, load cells of miniatuursensoren, kunt u gerust contact opnemen met een van onze weegexperts.

  

                     

 

en_GBEnglish (UK)