Fat bikes zijn razend populair, vooral onder jongeren. Fat bikes zijn elektrische fietsen met hele dikke banden. Helaas kunnen ze ook een gevaar vormen op de weg. Door het opvoeren van deze fietsen is het mogelijk om sneller dan de toegestane 25 km per uur te gaan en het dragen van een helm is in Nederland niet verplicht. Dit kan leiden tot een toename van ernstige verkeersongevallen.

Dynostar is een Nederlands bedrijf dat gespecialiseerd is in de ontwikkeling en productie van innovatieve en goedgekeurde vermogensdynamometers. Een dynamometer is een apparaat waarmee een voertuig in stilstand zijn wielen op rollen laat draaien in plaats van op de weg. Dit apparaat wordt o.a. door de politie gebruikt om de maximale snelheid te bepalen die een voertuig kan bereiken. Dynostar levert al zo\’n 20 jaar rollenbanken aan de Nederlandse politie. Onlangs is er een nieuwe rollenbank ontwikkeld, waarop naast de snelheid van bromfietsen en scooters ook de snelheid van e-bikes en speed pedelecs gemeten kan worden.

Deze nieuwe apparaten zijn onlangs in gebruik genomen door de Nederlandse politie. Zij zijn zeer tevreden over de werking en alle politie-eenheden in Nederland beschikken inmiddels over een Dynostar rollenbank. Deze ontwikkeling heeft inmiddels internationale en zelfs intercontinentale belangstelling gekregen!

De rollenbank moet aan de hoogste eisen voldoen om betrouwbare metingen te garanderen. Door samen te werken met Zemic Europe, experts in load cell-technologie, kan Dynostar hoogwaardige weegcomponenten in hun producten integreren. Dit partnerschap garandeert betrouwbaarheid, veiligheid en precisie in hun rollenbanksystemen. Bij Zemic zijn we blij dat we met onze krachtopnemers in de nieuwe rollenbank kunnen bijdragen aan een betere verkeersveiligheid.

 

Zemic Europe & Dynostar

·          Expertise in de ontwikkeling en productie van innovatieve en goedgekeurde vermogensdynamometers

·          Rollenbank voor e-bikes die aan de hoogste eisen voldoet

·          Expertise in oplossingen voor wegen en krachtmeting

·          Krachtopnemers van hoge kwaliteit

·          Bijdrage aan een betere verkeersveiligheid

 

Hoe Zemic Europe Dynostar adviseerde

Dynostar en Zemic Europe hebben nauw samengewerkt om de uitdagingen van het meten van de snelheid van moderne voertuigen te realiseren. Door hun expertise te bundelen ontwikkelden ze oplossingen die nauwkeurige snelheidsmetingen opleveren en die zijn afgestemd op de behoeften van wetshandhavingsinstanties en andere klanten.

Dynostar legde de exacte behoeften uit met betrekking tot de weegfunctie van de rollenbank. Zemic leverde een sensor met een specifieke kabellengte, die voldeed aan de specificaties van de klant.

Om de snelheid nauwkeurig te kunnen meten, moet er iemand op de fiets zitten. De uitgeoefende druk heeft namelijk invloed op de te meten snelheid. Met Zemic load cells is dit zeer nauwkeurig te bepalen.

Welke Zemic krachtopnemer is het meest geschikt?

Onze S-type load cell H3 is het meest geschikt voor deze toepassing. Dynostar gaf de voorkeur aan een kortere kabel, dus ontwikkelden we een aangepaste versie van de H3. Deze load cell is geïntegreerd in de dynamometer van Dynostar. De kortere kabel verbeterde het installatiegemak op de dynamometer.

Deze load cell heeft de volgende eigenschappen:

  • Vernikkeld gelegeerd staal IP67 “S” type load cell
  • Trek- en compressietoepassingen
  • Geschikt voor hangende, trechter- en andere weegtoestellen
  • Ook verkrijgbaar in imperiale capaciteiten en afmetingen
  • De capaciteiten 100kg – 2,5t hebben een OIML-goedkeuring

Zemic heeft een speciaal uitgeruste sensorafdeling, waar 325 ingenieurs voortdurend werken aan het ontwerpen, bemonsteren en produceren van op maat gemaakte krachtopnemers en rekstrookoplossingen. We houden van de uitdaging om voor elk project de beste weegoplossing te ontwikkelen.

U kunt hier meer informatie vinden over onze krachtopnemers, zoals de verschillende typen en kenmerken: Zemic load cells

Wilt u meer lezen over de rollenbank van Dynostar? Bezoek dan onze website voor de volledige case study.

 

FHI, federatie van technologiebranches
en_GBEnglish (UK)