Waarom machinebouwers in de verpakkingsindustrie moeten investeren in service
IXON B.V. – 24 maart 2023
In de verpakkingsindustrie verschuift de focus van machinebouwers van machineverkoop naar de verkoop van services. Dit vereist dat ze verder denken dan het traditionele productaanbod en in de huid van hun klant kruipen. VH Vertical Packaging, JASA en Repak delen hun visie.
Het merendeel van de winst zal in de toekomst voortkomen uit de verkoop van services. De verkoop van service kan machinebouwers helpen stabiele en terugkerende inkomsten te genereren. Dit vermindert de risico’s van de lage marges in de traditionele machine verkoop. Daarnaast zal deze focus op service de klanttevredenheid een boost geven.Hoe ziet de toekomst van de verpakkingsindustrie eruit?
De toekomst van de verpakkingsindustrie zal er hoe dan ook heel anders uitzien over 10 jaar. Servitization gaat zorgen voor een grote verandering in de markt. De manier waarop je hierop inspeelt kan bijdragen aan je onderscheidend vermogen. Het is in ieder geval belangrijk om de behoeften van je klanten te begrijpen om service met toegevoegde waarde te bieden.
Welke plannen hebben machinebouwers op het gebied van service?
VH Vertical ziet dat de servicegraad in de toekomst omhoog moet. Freek legt uit: “Als bij een storing geconstateerd wordt dat de bottleneck in de inpakmachine zit, moeten wij op afstand inloggen op de machine om te kijken wat er aan de hand is. Daarnaast bewaken we de machine performance en benaderen de klant proactief met een actieplan.” “Iedere klant is enthousiast als we zeggen dat we op basis van data kunnen zorgen dat de uptime hoog blijft. Echter moeten we de klant laten zien dat we de machine data niet gebruiken om stilstand te voorkomen. Dat doen we namelijk sowieso al. We moeten laten zien dat we met data continu de performance bewaken en optimaliseren.”

Online portaal onmisbaar voor serviceverlening
Het is cruciaal om een customer facing portal te hebben om te voldoen aan de groeiende servicebehoeften van je klant. In deze portal kan men de gehele machinevloot managen. Zowel JASA Packaging Solutions, als VH Vertical en Repak hebben al een idee hoe ze dit willen inzetten. “Ons grotere doel is een soort JASA portal voor zowel de klant als onszelf. Hier kan de klant data zoals tellerstanden zien. Wijzelf kunnen zien wanneer spare parts vervangen moeten worden. Uiteindelijk willen we er naartoe dat de klant de onderdelen zelfs direct kan bestellen via ons portaal. IXON biedt ons deze mogelijkheden,” zegt Joost Breed. VH Vertical wil dat klanten straks zelf kunnen inloggen op de machine via hun portaal. “Met IXON Cloud hebben we een portaal met uitgebreide user management en custom opties. Hier kunnen we data vertalen in een weergave die duidelijk is voor de klant,” zegt Freek. Deze data-inzichten helpen klanten om op basis hiervan bijvoorbeeld hun personeel te trainen.