De selectie van een aandrijving

Bij het ontwerpen van een industriële applicatie is het selecteren van een geschikte aandrijving van groots belang. Niet alleen de eindklant, heeft baat bij een passende aandrijf combinatie, maar ook bij de machinebouwer (OEM) kan er een hoop tijd, kosten en imagoschade bespaard blijven. Via een online tool is er tegenwoordig een hoop zelf te selecteren met de bijbehorende checks:

• Geïnstalleerd vermogen check OK?
• Uitgaand toerental   check OK?
• Koppel voldoet aan de eisen  check  OK?
• Radiale- en axiale krachten  check OK?

Meteen intekenen en bestellen.


“Klaar is kees! Op naar het volgende project.” Zou je denken? Schijn bedriegt.
Alhoewel er veel zelf te selecteren valt worden er vaak genoeg een aantal zaken over het hoofd gezien. Denk hierbij naast de juiste montagepositie, klemmenkastpositie, de servicefactor en denk ook eens aan het opgenomen vermogen van de applicatie. Als gevolg hiervan kan er teveel of te weinig olie in een tandwielkast zitten, lagers worden niet goed gesmeerd of is er een tè grote (dure) tandwielkast geselecteerd. 

Thermisch vermogen


Ook een check op het thermisch vermogen van een tandwielkast is vaak “een ondergeschoven kindje”. 
Wat is het thermisch vermogen van een tandwielkast? 
Naast het vermogen van een tandwielkast om kracht over te brengen, bestaat er ook iets als het “thermisch vermogen” van een tandwielkast. Heel simpel gezegd, het vermogen van de kast om de temperatuur/hitte af te voeren. Het thermisch vermogen van een kast wordt voornamelijk bepaald door het ontwerp van de tandwielkast, de totale oppervlakte en interne ruimte bepaald de warmteafvoer (heat dissipation). Een verkeerde selectie kan hierdoor tot grote en prijzige problemen leiden, zeker met de mooie zomers die wij het afgelopen jaar gekend hebben. Zonder aanvullende koeling of bij een “krappe selectie” kan een kast oververhit raken en kan er intern aanzienlijke schade ontstaan.

De bedrijfsomgeving en het gebruik


Mocht er een zeer korte bedrijfsduur of zeer lage omgevingstemperatuur van toepassing zijn, dan kan het begrip thermisch vermogen relatief onbelangrijk zijn. Bij S1 bedrijf of langere periodes op vol (piek)vermogen, of als er sprake kan zijn van hogere omgevingstemperaturen dan wordt het begrip thermisch vermogen een stuk relevanter. 

Over Rossi


Rossi is al meer dan 65 jaar een vertrouwd gezicht als leverancier van tandwielkasten (reductiekasten) en motorreductoren. De vakspecialisten bij Rossi BeNelux BV helpen u graag verder bij de selectie van een aandrijving en gaan samen met u op zoek naar de best passende oplossing. 
Wilt u meer weten? Kijk dan gerust eens op www.rossi.com of neem contact op met Rossi BeNeLux B.V. 

 

FHI, federatie van technologiebranches
en_GBEnglish (UK)