EMC-ESD voor de militaire en civiele markt
Storen en gestoord worden
Door: Hans Risseeuw
Rob Bijman, EMC engineer bij Thales, geeft de afsluitende presentatie tijdens het EMC-ESD event op 19 november in Vianen. Hij vertelt over de overlap tussen de militaire- en civiele toepassingen.
Rob werkt inmiddels 16 jaar bij Thales in Hengelo. Hij is begonnen als engineer voor antenne ontwikkelingen en transmissielijnen. Vervolgens heeft hij de stap gezet richting EMC engineering. Hier is hij betrokken bij de hele life-cycle van de productontwikkeling, plus de nazorg. Rob geeft aan dat zijn achtergrond in de natuurkunde zeer geschikt is voor EMC engineering. Voornamelijk omdat EMC engineering voor een groot deel bestaat uit elektromagnetisme.
Thales is een internationaal bedrijf dat technische oplossingen ontwikkelt voor Defence, Space, Aerospace en Digital Identity & Security. Thales Nederland is het grootste defensiebedrijf in Nederland en produceert geavanceerde radar- en infrarood apparatuur en vuurgeleidingssystemen.
Puzzel
Rob legt uit dat binnen Thales in beginsel elk product een samenspel is tussen de verschillende disciplines: EMC engineers, mechanische engineers, elektro-engineers en architecten. Een heel scala aan mensen kijken vanuit hun eigen vakgebied naar het te ontwikkelen product. In eerste instantie kijken ze naar de standaard (militaire) eisen, maar daarnaast heeft Thales ook klanten met een specifiek wensenpakket. Rob vergelijkt dit met een puzzel. Een set eisen en vakmensen uit de verschillende disciplines, moeten samen de puzzel leggen. In het ontwerp moet direct rekening worden gehouden met het combineren van de verschillende componenten. Zoals elke elektrotechnicus behoort te weten: je kunt niet alles zomaar met elkaar verbinden. De EMC engineers testen eerst verschillende componenten en de subsystemen. Uiteindelijk testen ze of het hele systeem voldoet aan alle eisen.
Eén van de systemen die Thales ontwikkelt zijn radarsystemen. En dit is voornamelijk voor de militaire markt. Hier bouwt Thales componenten in die dan ook geschikt zijn voor de militaire markt. Echter, veel componenten zijn lastig verkrijgbaar, duur en dikwijls ook moeilijk in eigen beheer te houden. Eén van de voorwaarden van een systeem is dat je snel wilt kunnen schakelen als iets stuk gaat. Het resultaat is dat Thales graag gebruik maakt van commercieel beschikbare componenten. Civiele producten zijn ontwikkelt volgens civiele eisen en richtlijnen. De EMC regelgeving van militaire en civiele producten zijn in beginsel hetzelfde, maar de eisen waaraan een product moet voldoen is voornamelijk afhankelijk van de omgeving. En de omgeving van een product voor de militaire markt is in veel gevallen verschillend ten opzichte van de civiele omgeving.
Militair schip
De civiele omgeving: het kantoor, thuis of het café om de hoek. Je bent omgeven door potentiële stoorzenders. Dit is direct ook de overlap met een militaire omgeving. Maar er zijn ook zeker verschillen, zoals type apparatuur en omgeving. Als voorbeeld noemt Rob een militair schip. Een militair schip is helemaal volgebouwd met specifieke communicatie apparatuur. Het schip barst van de elektronica. Daarnaast is het continu waarborgen van volledige functionaliteit een enorme prioriteit binnen de militaire markt – zeker voor een militair schip. Natuurlijk heeft dit voor de civiele markt ook prioriteit, maar is toch van een andere orde. Thuis een storing is vervelend, maar niet perse een probleem.
Kom 19 november naar het EMC-ESD event. Ontdek de nieuwste ontwikkelingen, praktische toepassingen en slimme oplossingen. Rob Bijman geeft de afsluitende presentatie. Bezoek de website voor het volledige programma.