Marketing Monday - Fysieke evenementen en beurzen, zijn we eraan toe?

Marketing Monday - Fysieke evenementen en beurzen, zijn we eraan toe? Door: FHI, Federatie van Technologie Branches

We mogen weer! Tenminste vooralsnog, op naar fysieke evenementen en beurzen waar we elkaar weer live kunnen ontmoeten. In de Marketing Monday  van 3 november zaten we aan tafel met

Niels Braams van Würth Elektronik, Andrea van Loon van Euro Manchetten & Compensatoren en  Rob Valent, Managing Director ATS Benelux en Ronald ten Boden van FHI. Gezamenlijk hebben wij u mogen meenemen in een ronde tafel discussie en hebben we inzichten gegeven in de huidige situatie en (mogelijke) toekomstige ontwikkelingen.

Fysieke beurzen en evenementen – iets waar we in deze tijd misschien wat terughoudend naar kijken. Of niet? Ruim 60 procent van de evenementen makers heeft afgelopen tijd al weer een fysiek evenement georganiseerd. Het gevoel is over het algemeen hetzelfde. In begin is de bezoeker afwachtend het is weer even wennen en spannend, maar al snel voelt het weer als vanouds. Alleen blijft men alert op het handen schudden en gebruikt men graag de alternatieven, wat zo nu en dan hilarische situaties oplevert. Sinds de coronacheck-app in gebruik is genomen, valt het op dat er meer bezoekers naar een live evenement komen dan met destijds de 1,5 meter regel.

Als het alleen om kennis delen gaat zien we vandaag de dag, dat het geven van een webinar een prima communicatiemiddel betreft. Het voordeel van geen reistijd is dan groot één sessie volgen is dan gemakkelijker tussen de werkzaamheden in te plannen. Opvallend is dat er veel nieuwe bezoekers worden getrokken naar deze online kennisbijeenkomsten, die je anders niet of nauwelijks op een fysiek evenement zou zien. In het begin leken vooral jongeren zich meer tot webinars aangetrokken te voelen. Maar al snel zagen we de oudere doelgroep volgen.

Een live evenement wordt vaak ingezet als het verder gaat dan alleen kennis delen. Als het gaat om netwerken is een live evenement een veel beter instrument. Bezoekers vinden het fijn om fysiek bij elkaar te zijn. Tools welke veelvuldig zijn geprobeerd als online speeddaten en netwerk carrousels zijn een leuke gadget maar werken toch minder; het koffie praatje heb je echt alleen onder het genot van een kopje koffie. Online trainingen zijn ook lastig, ook hier geniet een fysieke training de voorkeur. Ook omdat je bij een trainingen veel leert van de mensen om je heen.

Het netwerken, het verassingseffect en niet te vergeten het “even vasthouden”, we blijven namelijk techneuten, blijven factoren waardoor de inzet van een beurs als communicatiemiddel onderscheidend blijft.  Om een goede sfeer te creëren is het volgens de volgers en sprekers wel van belang dat er geen 1,5 meter maatregel is. Gelukkig  lijkt september een goede maand waarbij de coronamaatregelen vaak wat soepeler zijn.  We kijken uit naar september 2022, dan vindt de World of Technology & Science (WoTS) plaats. De inschrijving voor deelname is geopend en gezamenlijk gaan we er een mooie beurs van maken.

De vooruitzichten voor het organiseren van live evenementen en beurzen zijn positief. Men is er inderdaad weer aan toe om deel te nemen aan een beurs of evenement, maar doe vooral waar u zich goed bij voelt. Hou het gezond, blijf in contact. Digitaal of live.

In het gesprek zijn ook een aantal tips gegeven welke u kunt meenemen bij een deelname of bezoek van uw volgende evenement.