Profiel: Laboratoriumgroothandel Boom ziet ook na 125 jaar nog voldoende uitdagingen voor de toekomst

Profiel: Laboratoriumgroothandel Boom ziet ook na 125 jaar nog voldoende uitdagingen voor de toekomst Door: FHI

Drie generaties stonden al aan het roer van familiebedrijf Boom Laboratoriumleverancier. Sinds 1895 levert deze groothandelaar laboratoriumapparatuur, - benodigdheden en chemicaliën aan haar klanten, waarmee Boom zijn 125 jarige bestaan viert. Als directeur Bertjan Boom naar de toekomst kijkt, zijn er voor dit FHI-lid meer dan voldoende uitdagingen in de markt om zijn tanden in te zetten.

Door: Dimitri Reijerman

We spreken directeur Bertjan Boom in het bedrijfscomplex aan de Rabroekenweg in Meppel, de vestigingsplaats waar het bedrijf altijd trouw aan is gebleven. Met ruim drieduizend vierkante meters heeft Boom tienduizenden producten voor laboratoria op voorraad liggen. Bertjan, inmiddels de vierde generatie, vertelt met enige nostalgie in zijn stem: “In 1895 is mijn overgrootvader hier in Meppel begonnen.”

Bertjan Boom
Bertjan Boom

In de daaropvolgende decennia groeide het bedrijf uit. Inmiddels heeft Boom Laboratoriumleverancier meer dan tachtig mensen in dienst en bedient het duizenden grote en kleine laboratoria in de Benelux. Jaarlijks verkoopt het bedrijf zo’n 20.000 verschillende producten van meer dan 300 verschillende leveranciers.

Met een bedrijfsgeschiedenis van 125 jaar heeft Boom ruim de tijd gehad om zich op de markt te onderscheiden en een eigen identiteit aan te meten. Boom zegt daarover: “We zijn een goed lokaal bedrijf. Boom heeft twee grote concurrenten in de markt en dat zijn internationale bedrijven. We hebben verder een enorm breed productenpakket: niet alleen laboratoriumproducten, maar ook benodigdheden en chemicaliën. In feite zijn we dé supermarkt voor een gemiddeld laboratorium. Ook online, al moeten we het nog veel van de offline verkoop hebben.”

Om zijn onderneming gezond te houden, wil het bedrijf zich focussen op zijn sterke punten. Bertjan Boom zegt daarover: “Of de concurrentie fel is? Ja en nee, het is een hele brede markt. Het gaat bovendien niet alleen om de prijs. Ik denk dat klanten ook voor ons kiezen om de geboden kwaliteit, de betrouwbaarheid, het op voorraad hebben van artikelen en een stukje leveringszekerheid. Maar ook denken we mee over hoe we het afleveren en wanneer we leveren. En zeker met vaste contactpersonen die we hebben kunnen we iets extra’s doen.”

En, zoals gezegd de klantencirkel is breed voor een bedrijf als Boom: “We zijn vooral sterk in de industrie, in de gehele breedte”, zegt Bertjan Boom. “De voedingsmiddelenindustrie is een hele belangrijke, maar ook de chemie, petrochemie, farma en natuurlijk universiteiten ,academische ziekenhuizen en de labs uit de waterbranche. Bij de overheid hebben we bijvoorbeeld de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, het NFI en de RIVM als klant.”

Online uitdagingen

Toch zijn er, in een tijdperk waar menig sector te maken krijgt met disruptieve bedrijven, de nodige uitdagingen voor een groothandel als Boom. En die komt soms uit onverwachte hoek, zegt de directeur: “De uitdaging is online. Ik verwacht dat daar de nieuwe concurrentie vandaan gaat komen. Amazon bijvoorbeeld. Ik verwacht dat zij zich, ook in Nederland, sterker gaan richten op de business-to-business markt.”

Sinds Bertjan Boom werd aangesteld als directeur van het familiebedrijf verschoof al wel de focus naar dit ‘nieuwe’ verkoopkanaal: “Ongeveer 10 jaar geleden ben ik in het bedrijf gekomen. Toen zijn we ook gestart om in het online-segment meer tijd en geld  te steken. We zijn begonnen met het aanstellen van een beheerder voor de webshop. We hebben ook de website verbeterd om aan de nieuwste standaarden te voldoen. Inmiddels houden drie mensen zich continu met de webshop bezig.”

Ook wordt er nog verder gesleuteld aan de mechanismes om het bedrijf zo klantvriendelijk mogelijk te maken, zegt Bertan Boom: “We willen het nog makkelijker maken voor de eindgebruiker. We willen de labmedewerker alles uit handen nemen wat niet direct met zijn analysewerk van doen heeft, bijvoorbeeld door het juiste product op het juiste moment bij hem te krijgen.”

FHI-lidmaatschap

Met FHI-lidmaatschapsnummer 69 is Boom een van de eerste leden van wat destijds nog Het Instrument heette. Later sloot Boom zich aan bij de brancheorganisatie voor laboratorium technologie, een van de vijf branches van FHI.

Volgens de directeur biedt het FHI-lidmaatschap zijn onderneming veel voordelen: “Van oudsher de beurs natuurlijk, de WoTS tegenwoordig. Het is om de twee jaar een moment waar het binnen een paar dagen lukt om klanten en potentiële klanten te ontmoeten. Op de WoTS staan we met een man of tien, ook onze mensen uit de binnendienst. Die kunnen dan ook eens hun klanten ontmoeten die zij normaal gesproken nooit zien.”

Bertjan Boom: “Waar we de laatste jaren veel gebruik van maken zijn de workshops. Dat begint met de Lab voor Dummies-workshop: mensen die hier binnenkomen en niet direct uit de hoek van de laboratoriumwereld afkomstig zijn, krijgen zo een idee wat er gebeurt in een lab. Maar ook online communicatie-workshops. Soms zijn we aanwezig bij events die interessant zijn om te proeven wat er op de markt speelt, bijvoorbeeld met een bezoek aan LabSafety. Op mijn niveau ben ik ook veel bezig met netwerken. En een enkele keer maken we gebruik van de algemene voorwaarden van FHI.”

Toekomstbestendig

Net als veel andere ondernemingen krijgen groothandels te maken met toenemende wet- en regelgeving. “De druk van daaruit wordt hoger”, vertelt Boom, “net als de documentenstroom. Dat heeft op ons tot effect dat je je registratie heel goed op orde moet hebben. We moeten dus steeds meer artikelgegevens en klantgegevens bijhouden. Als de instanties een keer komen controleren moet je kunnen aantonen dat je het goed gedaan hebt. En voor de voedingsmiddelenindustrie en de farma moet je ook alle track-en-trace op orde hebben.”

En naast de eerder beschreven ontwikkelingen van online verkoop, heeft de immer oprukkende automatisering ook invloed op hoe de laboratoriumleverancier omgaat met zijn personeelsbeleid: “Je ziet dat alles sneller verandert. Het omgaan met automatiseren is zo’n item. Van daaruit proberen we onze mensen in beweging te houden, ‘flexibel en wendbaar’, zodat ze meegroeien met het bedrijf. “

Toch is de markt waarin Boom opereert vrij stabiel te noemen, zegt de directeur: “Het is geen harde groeimarkt. Als je kijkt naar medische technologie en elektronica, dat gaat hard op en neer. Als je de marktonderzoeken van FHI ziet gaat het in onze sector vrij geleidelijk, een paar procentjes plus of min. Er zit er wel wat groei, vooral in de markt voor life sciences. Maar het gebruik van chemie en reagentia neemt juist af: waar vroeger liters gebruikt werden heb je het nu over milliliters. Het lastige is ook dat de diversiteit van producten toeneemt.”

Verduurzaming

Met het toekomstbestendig maken zet Boom zich ook in op vergroening, een proces waar veel bedrijven inmiddels flink in investeren. “Wij doen de verduurzaming op twee vlakken”, zegt de directeur. “Middels de duurzame inzetbaarheid van ons personeel. Maar we willen nog wat groener worden dan ons groene logo. Zoals met de inkoop van groene energie. Ons dak is inmiddels al volgelegd met 724 zonnepanelen. En ons productielaboratorium is voorzien van warmtepompen, waardoor hier geen gas meer nodig is voor het verwarmen van de omliggende ruimten.” Inmiddels heeft het bedrijf in 2019 zijn CO2-uitstoot met 40 procent kunnen reduceren.

Met deze initiatieven en een strategie waarmee Boom zich goed wil voorbereidingen op de uitdagingen die onherroepelijk gaan komen, denkt het familiebedrijf nog een keer 125 jaar op zijn conto bij te kunnen schrijven. En met zijn lidmaatschap van FHI kunnen ook andere bedrijven deels profiteren van de opgedane kennis van deze ambitieuze onderneming.