Elektro Internationaal - Ontzorgen met Vendor Managed Inventory

Elektro Internationaal - Ontzorgen met Vendor Managed Inventory Door: itsme

Het optimaliseren van de interne logistiek is voor paneelbouwers vaak een uitdaging, van grijpvoorraadbeheer tot grip op levertijden. Zeker als de productie over meerdere locaties is verdeeld, zoals bij Elektro Internationaal (EI) in Woerden. In 2016 zette het bedrijf al een grote stap, samen met itsme Connected Business, op de serieproductielocatie. Dat betrof de invoering van Vendor Managed Inventory (VMI) in de vorm van een 2BIN-systeem. Binnenkort hoopt EI te starten met de bouw van een nieuw pand, waar alle activiteiten weer onder één dak plaatsvinden. Dan wordt ook de logistiek voor de complete productie geoptimaliseerd.

Elektro Internationaal is in ons land een van de grotere spelers voor paneelbouw en besturingstechniek. Het bedrijf ontwerpt en bouwt verdeel- en besturingskasten voor uiteenlopende markten, van utiliteitsbouw, datacenters en zorginstellingen tot retail, chemie en de farmaceutische industrie. 

EI telt 115 medewerkers, inclusief flexibele schil, en werkt verspreid over vier panden (totaal 4.500 m2) in Woerden. Dat is voor de efficiency van productie en interne logistiek verre van optimaal. Er liggen plannen voor vervangende nieuwbouw (6.000 m2). Als daar dit jaar vergunning voor komt, kan begin 2025 het nieuwe pand in gebruik worden genomen.

 

Logistiek geprofessionaliseerd

De inrichting van de logistiek in de nieuwbouw komt op het bordje te liggen van Ber de Vor. Hij is per 1 augustus in dienst getreden als supply chain-coördinator nadat hij aan de Hogeschool Utrecht was afgestudeerd op logistiek management bij EI. “Dat ging over interne logistiek, maar aan de voorkant ook over bestelwijzen en contacten met leveranciers. Nu kijk ik hoe we logistieke processen kunnen optimaliseren. Zolang we nog verschillende locaties hebben, valt er op het intern transport winst te behalen. Wat dat betreft kijk ik uit naar het nieuwe pand. Ik wil de inrichting daarvan zo compleet mogelijk uitwerken en daarvoor in overleg gaan met leveranciers zoals itsme.” “Ook voor de bestaande situatie gaat het om een optimalisatieslag”, benadrukt Bart Ranke, manager Finance, Logistics en ICT. “Wij hebben onze logistieke processen al redelijk geprofessionaliseerd. In 2016 hebben we op onze grootste locatie, voor de serieproductie, gekozen voor VMI in de vorm van een 2BIN-systeem voor de grijpmaterialen. Als paneelbouwer voeren we met name het merk Schneider Electric; daar betrekken we de meeste elektrotechnische componenten van. Voor grijpmaterialen zoals draad en bevestigingsmaterialen hebben we al een lange relatie met itsme. Die is met de invoering van het 2BIN-systeem verder geïntensiveerd.”

 

“itsme was de flexibelste partij voor materiaallevering”

 

“VMI is een van de logistieke concepten die itsme aanbiedt”, vertelt Dennis Hermans, accountmanager OEM van itsme. “Wij hebben met een berekening van de total cost of ownership aantoonbaar kunnen maken dat het loonde om laagwaardige materialen voor de serieproductie onder te brengen in een VMI-systeem. Het grote voordeel hiervan voor EI is een totale ontzorging voor deze producten; het heeft geleid tot een reductie van inkooporders en aantal crediteuren. Ook wordt stilstand, die zeker in serieproductie niet mag plaatsvinden, vermeden met een VMI-systeem beheerd door itsme.” Bij EI ging het dus om het 2BIN-systeem, met voor elk materiaal twee bakjes. Is het ene leeg, dan gebruikt de klant het andere, terwijl itsme de voorraad in het lege bakje aanvult. “EI koos voor itsme als VMI-partner vanwege de flexibiliteit”, vertelt Ranke. “Wij hebben voorkeuren voor bepaalde materialen die we in onze kasten gebruiken en itsme was de flexibelste partij qua materiaallevering.”

 

Nieuwe technische uitdaging

“In het nieuwe pand wil EI voor de complete productie VMI invoeren, ook voor de kastenproductie in kleine aantallen”, meldt Ranke. “Daar gebruiken we andere materialen voor, dus waarschijnlijk komen er in de nieuwbouw meerdere 2BIN-stellingen te staan, met verschillende inhoud. Daar mag Ber op studeren.” Dan kan EI nog meer winst in de logistiek behalen. “De grootste efficiencyslag maken we gewoon door van vier panden naar één pand te gaan. We besparen op personeel, op verkeer en op looproutes, doordat we niet meer met materialen en grijpvoorraden heen en weer hoeven te rijden als ergens een tekort is.” Hermans: “Voor ons is de belangrijkste winst dat we de continuïteit in de relatie met EI kunnen vasthouden en een aantoonbare bijdrage kunnen blijven leveren aan hun succes. We hebben opnieuw aantoonbaar gemaakt wat de toegevoegde waarde is van itsme door middel van een geoptimaliseerd VMI-systeem.”

“In de nieuwbouw komen meerdere 2BIN-stellingen te staan”

Aan de logistieke inrichting van de nieuwbouw, die er hopelijk snel komt, heeft EI voorlopig de handen vol. “Toch zijn er nog meer ambities”, zegt Ranke. “Besturingstechniek is nu voor ons een nevenactiviteit, maar we willen daarin groeien. Met de huidige schaarste op de arbeidsmarkt is het dan mooi om een beroep te kunnen doen op een partner als itsme, die specialisten in huis heeft voor het programmeren van componenten.” Hermans zal dat zeker verwelkomen. “Wij kunnen EI op hun nieuwe locatie nog meer van dienst zijn met onze logistieke concepten en daarnaast gaan we kijken wat we op het gebied van besturingstechniek nog meer voor hen kunnen betekenen.”

 

Geen omkijken

Zo blijft de samenwerking levend. “Voor het 2BIN-systeem liep die al vanaf het begin gesmeerd”, aldus Ranke. “In de eerste maanden moesten we in goed overleg nog wat finetunen aan de bestelhoeveelheden en de selectie van artikelen. Daarna was het proces voor alle partijen duidelijk en liep het prima. Dat is nog steeds zo. Onze locatieleider gaf onlangs nog aan dat de communicatie goed verloopt, bijvoorbeeld over grote projecten die eraan zitten te komen, zodat de bestelhoeveelheden op tijd omhooggaan. Het is gewoon fijn dat we ter plaatse zulke dingen met iemand van itsme kunnen doornemen, dat er interactie is en niet alles via de computer wordt geregeld. We dachten dat we het zelf wel zouden kunnen oppakken, maar het is toch goed dat het bij een partij is belegd die er dagelijks mee bezig is en ons kan ontzorgen.” “Dat is precies waar het systeem voor is bedoeld”, benadrukt Hermans. “Elke week komen we om de voorraden te scannen en aan te vullen; daar heeft EI geen omkijken naar. Op de achtergrond voeren we ook backorderbewaking uit op de 2BIN-materialen. Elke week draaien we rapportages uit en als daarin items staan met een lead time boven een bepaalde termijn, overleggen we met EI. Het gaat om ontzorgen.”