Veiligheid waarborgen van alleenwerkers

Veiligheid waarborgen van alleenwerkers Door: Ascom (Nederland) B.V.

Een beveiliger loopt zijn ronde in een universiteit, een monteur voert controles uit op een afgelegen terrein en een hotelmedewerker maakt kamers in orde voor de nieuwe gasten. Dit zijn medewerkers uit drie totaal verschillende beroepsgroepen. Toch hebben zij één ding gemeen: ze werken vaak alleen. Deze groep werknemers is daardoor kwetsbaar wat uitdagingen en ook extra verantwoordelijkheden meebrengt voor werkgevers en HR-managers. Want hoe controleer je of je medewerkers veilig zijn als er niemand in de buurt is? Hoe waarschuw je hen bij mogelijke calamiteiten?

Realtime informatie én communicatie
De term alleenwerkers wordt gebruikt voor iedereen die buiten zicht en gehoorafstand werkt van anderen. Wie alleen werkt, kan in geval van een calamiteit niet terugvallen op collega’s. In het verleden werden alleenwerkers op gezette tijden bezocht om te kijken of alles in orde is. Dit soort standaarden zijn vandaag de dag niet meer houdbaar. Werkgevers zijn verantwoordelijk voor een veilige en gezonde werkplek voor medewerkers op eenpersoonsposten. De veiligheidsrichtlijnen worden steeds scherper en dat is maar goed ook.

Geïntegreerd communicatiesysteem
Om veilig alleen te werken is een goede communicatie cruciaal, in twee richtingen. Medewerkers moeten dus niet alleen informatie ontvangen, maar ook kunnen zenden. Daarnaast is de juiste informatie op het juiste moment van belang. Of een medewerker nu ‘in het veld' werkt, in een controleruimte is of zich in een speciale alarmruimte (ARC) bevindt. Dit vereist realtime communicatie: een communicatiesysteem moet automatisch realtime risico’s en dreigingen kunnen doorzetten, zodat de medewerker snel kan handelen in een dreigende situatie. Idealiter koppelt een communicatiesystem uiteenlopende communicatiebronnen, denk aan DECT/ WiFi-handsets die telefonie en berichten combineren met man down-detectie, persoonlijke drukknopalarmen en GPS-locatiemogelijkheden. Maar denk ook beveiligingssystemen met toegangscontrole, branddetectiesystemen of andere kritische sensoren en procesbewakingssystemen. Door het koppelen van uiteenlopende beveiligingssystemen, ontstaat er één geïntegreerd communicatiesysteem dat een totaaloverzicht geeft van alle actuele informatie in en rondom een werkveld. 

Teamcommunicatie
Idealiter maakt een communicatiesysteem ook communicatie tussen teams mogelijk. Dit soort live communicatie zorgt ervoor dat alle medewerkers op de hoogte zijn van alles wat van invloed kan zijn op hun veiligheid. Het voorkomt tegelijkertijd het dubbel uitvoeren van werkzaamheden en het onnodig terugkeren naar kantoor voor nieuwe instructies. Ook kan het communicatiesysteem, als de situatie uit de hand loopt, personeel evacueren en ruimtes geautomatiseerd afsluiten door de integratie van toegangscontrole. Verder kan er bij een vals alarm direct een ‘situatie veilig-bericht’ verstuurd worden, zodat er geen onnodig productieverlies ontstaat en de rust in de BHV-organisatie kan terugkeren.

Connectiviteit en open integratie
De twee sleutelfactoren voor een succesvol geïntegreerd communicatiesysteem zijn connectiviteit en open integratie. In de praktijk zie je dat afdelingen steeds minder gebruik maken van eigen, gesloten (communicatie)systemen, omdat dit vaak leidt tot operationele silo’s doordat systemen onderling niet gekoppeld kunnen worden. En juist de openheid van software maakt het realtime delen van informatie mogelijk, in twee richtingen. Door de juiste informatie op het juiste moment, kan er effectiever worden gehandeld in onveilige situaties. Uiteindelijk zijn, hoe cliché het ook klinkt, medewerkers het meest waardevolle bezit van een organisatie. Door te investeren in een veilige werkomgeving zet je hen op de eerste plaats.